Vernieuwing wiskundeonderwijs Technische Informatica

Zowel didactisch als inhoudelijk gemoderniseerd

30 oktober 2020

Bij Technische Informatica zijn er ten opzichte van voorgaande jaren wat zaken veranderd. Buiten het feit dat we nu veel online (moeten) doen is er in het eerste leerjaar voor de studenten een substantieel deel van het onderwijs (12 van de 60 ects) zowel didactisch als inhoudelijk gemoderniseerd. De hele leerlijn wiskunde heeft een facelift ondergaan en mag dan ook vanaf nu Technical Engineering Skills heten.

Binnen deze TES-vakken worden nu essentiële ondersteunende vaardigheden aangeleerd die wiskunde omvatten maar ook natuurkunde en elektrotechniek (en soms zelfs ook programmeren). Bij geen enkele TI-opleiding  in Nederland wordt wiskunde op deze geïntegreerde manier aangeboden, terwijl de student hunkert naar het antwoord 'waarvoor heb ik wiskunde toch nodig?'.

Met de vernieuwde aanpak streeft de opleiding naar het aanbieden van onderwijs dat beter aansluiting vindt binnen het curriculum en naar een verhoogd leerrendement van de diverse instroom. Voor flankerende vakken heeft wiskunde nu een stimulerende functie. De nieuwe aanpak motiveert studenten meer door zichtbaar de relatie tussen de verschillende leereenheden te demonstreren. Studenten die van het mbo afkomen kunnen binnen de nieuw ontwikkelde leerlijn meer in eigen tempo werken dan voorheen, de student van het vwo wordt in de gelegenheid gesteld te verdiepen of te versnellen. Naast de inhoudelijke wijziging van deze leerlijn is ook de didaktiek aangepakt en flink gemoderniseerd. Frontaal lesgeven op schoolse wijze heeft plaatst gemaakt voor didaktiek die past bij 21st century skills: studenten zijn in toenemende mate verantwoordelijk voor hun leerproces, bereiden zelfstandig de colleges voor (vergelijkbaar met flipped classroom werkvormen) en hebben de regie over hun eigen voorbereidingen en afwerking van elk werkcollege. Technical Engineering Skills heeft hiermee op inhoud een brugfunctie tussen de praktijklijn en de kennislijn van de opleiding als ook een stimulerende rol voor wat betreft (het aanleren van) studievaardigheden. Daar waar wiskunde altijd een struikelvak bleek voor zowel studenten van mbo als havo, poogt de opleiding een vak aan te bieden dat beklijft, verbindt en inspireert. We zijn trots op deze stap voorwaarts en vertrouwen op goede resultaten.