Studiebeurs Rotterdam mbo

Vernieuwd programma

05 maart 2019

Donderdag 24 januari vond voor de eerste keer Studiebeurs Rotterdam mbo plaats. Deze mbo-dag was voorheen altijd onderdeel van de bekende Studiebeurs Rotterdam die wij in oktober, samen met Hogeschool Inholland, organiseren. Dit jaar was de mbo-beurs dus voor het eerst op een ander moment. Bij beide beurzen gaat het om kennismaken met het hoger beroepsonderwijs in de Rotterdamse regio.

Het programma was niet alleen op een later moment in het jaar maar werd daarnaast flink vernieuwd. Hiermee willen de hogescholen nog beter inspelen op de informatiebehoefte van de huidige mbo-er.

Ruim 1200 voorexamen- en examenstudenten mbo niveau-4 bezochten de beurs. Het programma duurde twee uur. Het eerste deel was plenair, een half uur met allerlei informatie over wat studeren in het hbo inhoudt. In het tweede deel konden de studenten twee voorlichtingen kiezen uit onderwerpen als financiën, (hbo-) vaardigheden, studiesucces, bachelor of Associate degree, hulp bij studiekeuze, de eerste 100 dagen op het hbo en goed voorbereid naar de Pabo. Op de beursvloer vond men stands van vijf Rotterdamse hbo-instellingen.

De beurs werd georganiseerd door Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland en Thomas More Hogeschool. Het nieuwe programma werd ontwikkeld in samenwerking met het doorstroomprogramma mbo-hbo.  Op de beursvloeren waren naast deze instellingen Eurocollege Hogeschool en Hogeschool Tio ook aanwezig. De organisatoren kijken terug op een geslaagde eerste editie.