Creative Media & Game Technologies

Een opleiding met toekomst

14 november 2018

Ooit startte de opleiding Grafimediatechnologie vanuit een samenwerking van het Grafisch Lyceum Rotterdam met Hogeschool Rotterdam. 'Er zou wel eens sprake kunnen zijn van een grote ontwikkeling van inzet van ICT in de grafische branche.'

Dat betekende toen het digitaal aansturen van de grote drukpersen in drukkerijen en verwerking van artikelen in databases door uitgeverijen. Voor die tijd heel revolutionair. De ontwikkelingen van het Internet stonden toen nog in de kinderschoenen en de mogelijkheden ervan waren nog zeer beperkt.

Van Grafimediatechnologie naar Creatieve Media & Game Technologies

Na een aantal jaar begon het Internet zich steeds sneller te ontwikkelen en ging de opleiding zich daar steeds meer op richten door studenten op te leiden tot programmeurs voor het web. De naam van de opleiding werd toen ook veranderd naar Mediatechnologie. Nu, bijna twintig jaar later is de naam wederom veranderd: Creative Media & Game Technologies.

Voor creatievelingen

De opleiding heeft zich ontwikkeld tot dé programmeeropleiding waar juist de creatievelingen hun hart kunnen ophalen. Hier worden de programmeurs niet opgeleid voor de (grote) ICT-organisaties maar juist als creatieve bruggenbouwers die met hun programmeerkennis aan de slag gaan als zelfstandige (digital nomad), voor creatieve internetbureaus gaan werken, zelf hun start-up opzetten of werken op R&D afdelingen van multinationals. Zij kunnen als programmeurs meewerken in een ontwerp- en ontwikkelproces voor bijvoorbeeld een reclamecampagne of een creatieve oplossing bedenken en ontwikkelen voor vraagstukken in de zorg, logistiek, de financiële wereld, retail, etc. Ze ontwikkelen webapplicaties, mobiele applicaties, internet of things-toepassingen en games en hebben er gevoel voor de gebruikers van hun producten een hele goede ervaring te bieden. Het gaat hen om de schoonheid en het gebruikersgemak van de apps die ze maken. En om de mensen die het gaan gebruiken. Door de combinatie van creativiteit, design thinking en programmeren spreekt deze opleiding een andere groep computerliefhebbers aan dan bijvoorbeeld de opleiding Informatica. Ook kiezen er meer dames voor deze opleiding dan de gemiddelde programmeeropleiding. Door de naamsverandering en tegelijkertijd de zeer grote vraag naar creatieve programmeurs vanuit het werkveld brengen wij graag deze opleiding onder de aandacht.