Tweedejaars CMD'ers voor de klas in het vo

Waarom zouden we niet iets van elkaar leren?

03 maart 2021

Op verzoek van een Technasium is een aantal tweedejaars studenten Communication and Multimedia Design (CMD) middelbare scholieren online gaan opzoeken om hen bij te staan in hun slotstuk, de Meesterproef.

Bij een Technasium staat het vak Onderzoeken & Ontwerpen (O&O) centraal. Leerlingen werken in groepjes aan een opdracht vanuit het bedrijfsleven. De opdrachten van deze leerlingen gaan over digitale oplossingen in dit geval voor online verkoop van artikelen en over het digitaal begeleiden van kinderen die met rouwverwerking te maken hebben.

Waar hebben de CMD’ers hen al in kunnen helpen?

Sommige teams van leerlingen hadden vragen over het proces en de focus in hun ontwerpoplossingen. Anderen vroegen wat zij het beste konden aanraden aan hun opdrachtgever: een app of een website. De studenten hebben uitgelegd hoe je dit zelf onderzoekt bij de gebruikers. Vraag het de gebruikers zelf, in dit geval kinderen, misschien heeft een app de voorkeur gezien hun jonge leeftijd, maar je weet het maar nooit.

De leerlingen waren serieus, soms best een beetje zenuwachtig, maar we hebben echt goede gesprekken met hen gehad en vaak inhoudelijke feedback kunnen geven, aldus de CMD’ers. Er waren ook vragen over op welke manieren je een ontwerpidee online kunt presenteren en welke tools je kunt inzetten om een digitaal prototype te maken. Daar konden de studenten vertellen over hoe zij dat doen en handige adviezen geven.

En wat hebben de CMD’ers eraan?

Het is zeker een aanrader om mee te doen! Als designer groei je ervan en je ontwikkelt je empathische vaardigheden. Je leert feedback geven, dat gaat soms nog best stroef, maar daar kun je dan mee oefenen en anderen mee helpen, zo lichten onze studenten toe.

Je vergroot ook nog eens je netwerk. Het leverde ons gebruikers op voor een onderzoek waar we zelf mee aan het werk waren. We hebben bijvoorbeeld een creatieve sessie met de leerlingen gehouden over onze eigen opdracht om met digitale tools interactie te stimuleren in het middelbare school onderwijs. Zo helpen zij ons weer. We kwamen er ook achter dat we een vergelijkbaar proces volgen dus waarom zouden we niet iets van elkaar leren?

Alleen, fysiek zou het nóg leuker zijn: samen aan een grote tafel zitten en meeschetsen zodat ze er nog meer aan hebben. Dat zou echt wijs zijn!

Met dank aan Michelle en Aswin tweedejaars CMD