Green Brain of the Year 2015 contest

Vierde plaats voor RMU-studenten

17 november 2015

Duurzame watervoorzieningen, energie en leefomgeving zijn belangrijke thema’s in de 21ste eeuw. Studenten Chemische Technologie van de Rotterdam Mainport University* denken en werken tijdens de opleiding al mee aan oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken.

Derdejaars studenten Sharon Wijk en Bob Lammers hebben een toepassing onderzocht om lucht te zuiveren door gebruik te maken van magnetisch koelen. Met dit onderzoek hebben zij een nominatie verworven voor de ‘Green Brain of the Year Contest 2015’.

Green Brain of the Year Contest

Deze wedstrijd is een initiatief van de Middle East Technical University (METU NCC) en in het leven geroepen om scholieren en studenten van hogescholen en universiteiten uit te dagen toepasbare oplossingen te bedenken voor een duurzame toekomst en het behoud van de aarde. Er zijn in vier categorieën prijzen uitgereikt.

Op 6 oktober reisden Sharon en Bob, als enige duo uit Europa, af naar het noordelijke deel van Cyprus voor een driedaags programma. Op 8 oktober presenteerden zij hun plan aan de vakjury. In deze finale stonden ook nog twee teams uit India en teams uit Indonesië en Bangladesh. De bekendmaking van de winnaars in de verschillende categorieën was een groot spektakel waarbij het Parlement van Noord-Cyprus aanwezig was. Sharon en Bob behaalden een vierde plaats en zijn door de jury geprezen over de innovatieve inhoud van hun plan. Zij vielen net buiten de prijzen omdat de andere teams nog beter toepasbare oplossingen boden voor urgente problemen in tweede- en derdewereld landen.

Meer weten?

Sharon en Bob werken momenteel het plan verder uit en zoeken investeerders om een proefopstelling van het luchtfilteringssysteem te ontwikkelen. Daarom geven zij nu nog geen inhoudelijke informatie prijs. Aanspreekpunt voor dit project is Margriet Verbrugge, onderwijsmanager van de opleiding Chemische Technologie, bereikbaar via 010 44 86 427. Wil je meer weten over de opleiding Chemische Technologie in het algemeen? Bekijk dan de website of bezoek een open dag.

*De Rotterdam Mainport University of Applied Sciences (RMU) is een samenwerkingsverband tussen de STC-Group en Hogeschool Rotterdam. Door de handen ineen te slaan biedt de RMU naast de opleiding Chemische Technologie, ook de opleidingen Maritiem Officier, Logistics Engineering en Maritieme Techniek aan. Vier ijzersterke opleidingen voor de maritieme sector en (petro) chemische industrie. Kijk ook op http://rotterdammainportuniversity.nl/