Facility Management sterk vernieuwd

Alle belangrijke onderdelen ondergaan verandering

01 maart 2016

De afgelopen jaren is er intensief gewerkt aan de opleiding Facility Management (FM). Het curriculum, de studieruimtes, het team, eigenlijk hebben alle belangrijke onderdelen een grote verandering ondergaan. Alles is in werking gesteld om kwalitatief goed en actueel onderwijs te bieden door enerzijds een jong en enthousiast team dat zijn sporen in de praktijk heeft verdiend en anderzijds door een zeer betrokken werkveld. FM blijft een kleinschalige opleiding die zich kenmerkt door een informeel karakter. En met gepaste trots lichten we graag een aantal veranderingen toe.

Vernieuwd curriculum<

In de afgelopen jaren is het curriculum herontwikkeld. In ieder kwartaal staat nu een belangrijk thema uit de facilitaire wereld centraal. De vakken die bij het thema passen, worden in die periode aangeboden, inclusief een toegespitst (onderzoeks)project. De werk- en leervormen zijn zo afgestemd, dat de aangereikte kennis en vaardigheden goed op elkaar aansluiten en direct worden toegepast. Een voorbeeld is het thema Huisvesting. De vakken Huisvesting, Bedrijfseconomie en Recht worden aangeboden samen met het project Herhuisvesting. Een ander voorbeeld is het thema Facilitaire concepten. De vakken Business English, Financieel management, Hospitality management en Proces- en kwaliteitsmanagement worden gevolgd en het project Ontwikkelen facilitair concept uitgevoerd.

Projecten van echte opdrachtgevers

De projecten waar Facility Management studenten aan werken zijn allen door het bedrijfsleven ingebracht. Studenten krijgen dus al in een vroeg stadium met echte opdrachtgevers te maken. Het verkennen van het werkveld en het opbouwen van een netwerk is hierdoor veel toegankelijker, met als doel de beroepspraktijk meer bereikbaar te maken. Dit is ook terug te zien de hoeveelheid gastsprekers, excursies en workshops die binnen de opleiding georganiseerd worden.

Nieuwe stage met onderzoek

Praktijkonderzoek is een belangrijke leerlijn in het vernieuwde onderwijs. Van het tweede tot het vierde studiejaar lopen FM-studenten op verschillende niveaus stage en voeren zij onderzoek uit. Nieuw is de managementstage in het derde studiejaar. Deze stage bestaat voor 50% uit leidinggeven en 50% uit praktijkonderzoek doen. Dit betekent vijf maanden onderzoek naar een relevante praktijkvraag voor het stagebedrijf. Daarnaast worden leidinggevende vaardigheden ontwikkelt door het aansturen en begeleiden van medewerkers op operationeel niveau. Bijvoorbeeld bij het organiseren van een kerstborrel, het aansturen van leveranciers of het verzorgen van een koffieautomatentest. Dit wordt getoetst met een portfolio en een assessment.

Nieuw onderwijsdomein

Onlangs is de opleiding in een nieuwe leer- en werkomgeving getrokken; het FM Domein. Het domein biedt verschillende type studieruimtes, waar studenten individueel of juist in groepsverband aan de slag kunnen. Daarnaast zijn de werkplekken van docenten op een toegankelijke en bereikbare manier vormgegeven om de communicatie tussen docenten en studenten te bevorderen. Studenten waren betrokken in de ontwerpfase van het domein, zodat het uiteraard echt aan hun wensen voldoet. Goed facility management stelt immers de klant centraal, de opleiding FM doet dit dus ook. Studenten geven aan erg tevreden te zijn over de uitwerking. Ze ervaren een thuisgevoel waardoor ze graag en langer op school willen verblijven en zowel docenten als medestudenten gemakkelijk kunnen treffen. Het heeft een mooi en eigentijds interieur met een warme uitstraling.

Kijk zelf maar en kom eens een kop koffie doen in ons domein op locatie Academieplein.

Volg ons op Facebook