Vaste toelage voor voorzitters en leden examencommissies

15 oktober 2020

Medewerkers van Hogeschool Rotterdam die naast hun reguliere werk actief zijn als voorzitter of lid van een examencommissie, krijgen vanaf heden een vaste toelage van € 200,- bruto per maand voor de duur van de benoeming. Dat heeft het College van Bestuur maandag 11 oktober besloten.

Onafhankelijke commissies

De hogeschool hecht grote waarde aan de onafhankelijke positie die de examencommissies invullen in de borging van het (eind)niveau en wil die positie verder verstevigen. Voorbeeld daarvan is het recente besluit om alle jaarverslagen van de examencommissies, inclusief het onderzoeksrapport naar aanleiding van deze jaarverslagen, openbaar te publiceren.

Het bestuur heeft aan twee externe bureaus gevraagd of de stevigheid die wordt gevraagd, ook is geborgd in de waardering van de voorzitters en leden. Examencommissies hebben een bijzondere positie met eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de examens en een verantwoordingsplicht aan het College van Bestuur. De conclusie van het onderzoek is dat de bestaande systematiek van functiewaardering ontoereikend is, om de autonome verantwoordelijkheid van de examencommissie te waarderen. En dat het toekennen van een financiële toelage aan medewerkers die benoemd zijn als lid van een examencommissie gerechtvaardigd is.

Waardering voor bijzondere positie

“Het College van Bestuur neemt dat advies nu over en geeft hiermee uitdrukking van waardering voor de bijzondere positie die examencommissies innemen. We zullen als hogeschool het initiatief nemen om landelijk aandacht te vragen voor de herziening van de functiewaardering van examencommissies. Die systematiek doet namelijk in onze ogen geen recht meer aan de bijzondere, autonome positie die de examencommissies hebben, op basis van de wet.”, stelt collegevoorzitter Ron Bormans.