Team Hogeschool: 'Voelt alsof we met Feyenoord de Champions League hebben gewonnen'

05 april 2019

Vlak voor de kamer van bestuursvoorzitter Ron Bormans worden high-fives en knuffels uitgedeeld. Een eerste prijs kun je tenslotte niet vaak genoeg vieren. “Al staan we best wel weer met beide beentjes op de grond hoor”, zegt Wesley Kruijthof, die met medestudenten Daniël Baak, Nathan van den Dool en Guus van Haastregt goud won tijdens de University of Navarra International Case Competition in het Spaanse Pamplona.

Team Hogeschool Rotterdam kwam eerder dit jaar al met zilver terug uit Canada. Om het dreamteam in het zonnetje te zetten, werden ze door Ron Bormans uitgenodigd voor een lunch in zijn kantoor op locatie Museumpark. Voordat ze naar binnen gaan, vraagt Guus aan Nathan of hij zijn stropdas nog even snel kan strikken. “Zo gaat dat nou altijd”, zucht Daniël met een glimlach om zijn mond.

Kritisch

Het sarcasme en humor zijn tekenend voor de studenten International Business and Management Studies, Bedrijfseconomie en Commerciële Economie. Doordat ze de afgelopen maanden veel met elkaar hebben opgetrokken in het buitenland, zijn ze enorm naar elkaar toegegroeid. “We zijn heel kritisch op onszelf en elkaar. Soms discussiëren we uren over hoe we iets beter kunnen aanpakken”, zegt Daniël. “In Canada hadden we een paar dagen om te acclimatiseren en hebben we de toerist uitgehangen. Dat was erg goed voor de teambuilding. We kunnen goed samen ontspannen door lekker uit eten te gaan of iets te drinken, maar we houden elkaar ook super scherp als het er echt om gaat.”

Tijdens de Case Competition draait het om oplossingen aandragen voor ingewikkelde vraagstukken van échte bedrijven. Zo moesten ze tijdens de finale in Spanje het hoofd van de salesafdeling van een miljardenbedrijf uit de brand helpen. Wesley: “Er moest een financiële ommekeer plaatsvinden, anders zouden er talloze mensen ontslagen moeten worden. Binnen 24 uur moesten wij met een oplossing komen. Achteraf hoorden we dat we precies hetzelfde hadden bedacht als de mensen van het bedrijf zelf. Alleen hadden zij er met veel meer mensen drie maanden over gedaan en wij slechts een dag.”

V.l.n.r.: Daniël Baak, Daan Gijsbertse (coach), Nathan van den Dool, Ron Bormans, Wesley Kruijthof, Hans van Oudheusden (HR Case Society) en Guus van Haastregt.

De vier studenten steken enorm veel op van de Case Competitions waaraan ze deelnemen. “We denken goede studenten te zijn die goede cijfers halen, maar tijdens zo’n wedstrijd kom je er achter dat het heel moeilijk is om onder tijdsdruk bepaalde modellen toe te passen”, zegt Nathan. “Dan weet je gelijk hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.”

Dat is juist waarom Ron Bormans (in Canada assistent-coach van het kwartet) het zo belangrijk vindt dat studenten van Hogeschool Rotterdam aan dit soort evenementen deelnemen. “In de context van zo’n wedstrijd vóelen ze hoe het is om op een bepaalde manier te werken. Ze vóelen de emotie van een ondernemer. Het is een extreme vorm van kennis contextualiseren. Daardoor schiet de leercurve enorm omhoog. Deze vorm moeten we vaker toepassen.”

Uitbreiding

Hans van Oudheusden van HR Case Society heeft wat dat betreft goed nieuws. Hogeschool Rotterdam vaardigde dit jaar twee teams af, maar volgend jaar zijn dat er vier. De selecties hebben inmiddels plaatsgevonden. “Ons andere team heeft in andere competities twee keer brons behaald, ook een buitengewone prestatie in een sterk deelnemersveld. De competitievorm werkt heel goed; jongeren willen winnen. Of het nou met voetbal is of met cases. En weet je wat het mooiste is? We hebben de grootste en bekendste universiteiten achter ons gelaten.”

Nathan lachend: “Het voelt alsof we met Feyenoord de Champions League hebben gewonnen.”