Studenten zorgen met complimentenbrievenbus voor meer positiviteit

30 mei 2023

Het werd voor Ciss Hooijmans en Mateja Benic van de opleiding Leisure & Events Management steeds duidelijker dat veel studenten met hun mentale gezondheid worstelen. Daarom richtten zij de organisatie EIGEN DUNK op en bedacht het duo de complimentenbrievenbus.

Wat zie je er goed uit! Wat goed dat je hier nu bent, want dat betekent dat je je bed uit bent gekomen. Je gaat lekker, je gaat goed, besef dat je ertoe doet! Boven het hoofd van Ciss en Mateja bungelen talloze complimenten aan touwtjes. Ze zijn afkomstig uit de complimentenbrievenbus, die het duo heeft bedacht. Op hun eigen Willem de Kooning Academie, locatie Museumpark en Rochussenstraat delen ze kaartjes uit, waarop studenten en medewerkers een complimentje voor een vreemde kunnen opschrijven.

Het idee kwam voort uit het geklaag en gemopper in hun klas. Studeren is af en toe gewoon zwaar. De tweedejaarsstudenten weten er zelf alles van. “Je wilt gewoon kwaliteit leveren. Dan wordt de druk soms zo hoog dat je aan je eigen capaciteiten gaat twijfelen, terwijl dat helemaal niet nodig is”, vertelt Mateja. “Achteraf lukt een opdracht ook wel gewoon, maar de weg daarnaartoe is soms pittig.”

Lach op het gezicht

Prestatiedruk en andere vormen die invloed hebben op de mentale gezondheid van studenten is regelmatig het onderwerp van gesprek in de wandelgangen van de hogeschool. Ciss: “Voor die studenten wilden we iets bedenken waarmee we een lach op het gezicht van medestudenten kunnen krijgen. Nadat we één keer de complimentenbrievenbus hadden neergezet, kwamen we erachter dat er echt héél veel mensen behoefte hebben aan een complimenten of aan het uitdelen van een compliment geven. Iedereen wordt daar blij van.”

Ciss en Mateja merken dat mensen regelmatig complimentjes uitdelen die ze zelf willen ontvangen. “Ze gaan bij zichzelf na wat ze zouden willen lezen en schrijven dat vervolgens op. Bijvoorbeeld: wat ben je goed bezig en wees trots op jezelf”, zegt Mateja. “Het is een mooi steuntje in de rug voor mensen die dat kunnen gebruiken.”

De complimentenbrievenbus staat nog tot het einde van het collegejaar op de locaties Willem de Kooning Academie, Museumpark en Rochussenstraat.

Check de website van EIGEN DUNK voor meer informatie.

Ciss en Mateja bij de complimentenbrievenbus op locatie Museumpark.