“Studenten opleiden tot change agents van de circulaire economie”

15 oktober 2019

Heb jij een elektrische tandenborstel? Die gaat niet je hele leven mee. Simpelweg omdat de accu op een gegeven moment kapot gaat en je die niet kunt vervangen. “Dus gooi je de borstel weg en koop je een nieuwe”, zei Koen Dittrich tijdens zijn openbare les over de circulaire economie. “Vervolgens kan tijdens het afvalverwerkingsproces de accu niet goed worden verwijderd, met alle gevolgen voor het milieu van dien. Vervolgens koop jij een nieuwe elektrische tandenborstel en begint het verhaal weer opnieuw.”

Het was een van zijn sprekende voorbeelden dat het anders moet. En kan. Vooral mkb-bedrijven hebben op het gebied van duurzaamheid geen strategie. Ze willen vaak wel, maar ze weten niet hoe. Daarom wil de lector Circulaire Economie de bedrijven een handje helpen. Vanuit Kenniscentrum Business Innovation gaat hij de komende jaren met studenten aan de slag om verschillende onderzoeken uit te voeren, die moeten leiden tot concrete oplossingen voor het mkb.

Ingewikkeld

Daar is een uitgebreid stappenplan voor nodig. Denk aan de keuze voor andere materialen die langer mee gaan, minder energie verbruiken, meer hergebruik, een verdienmodel voor afvalstoffen, et cetera. Een langdurig en ingewikkeld vraagstuk. Duidelijk is wel dat de studenten van Hogeschool Rotterdam een hoofdrol vervullen.

“We willen ze opleiden tot ‘change agents’ van de circulaire economie”, aldus Koen Dittrich. “En niet alleen in het economisch domein, integendeel. Het moet hogeschoolbreed een doorlopende leerlijn worden. Alle opleidingen moeten er bewust van zijn dat het anders moet om onze aarde leefbaar te houden. Hoe kunnen we die gedachte in het onderwijs onderbrengen, zodat onze studenten klaar zijn voor deze uitdagingen zodra zij na hun studie aan de slag gaan bij een bedrijf.”

Multidisciplinair

Het woord ‘multidisciplinair’ viel niet voor niets meerdere keren. Ook bij Mirella Soyer, coördinator van de minor Circulaire Economie & Business Innovation. “Het is mooi als Economie-studenten een verdienmodel bedenken, maar dan moeten ze ook weten waar de vraagstukken liggen bij het ontwerp van een product. En andersom moeten Techniek-studenten weten hoe een verdienmodel tot stand komt. Ze moeten elkaars taal spreken. Dat kunnen ze leren door bijvoorbeeld bepaalde cursussen te volgen en ik merk dat steeds meer studenten hierin zijn geïnteresseerd.”

Dat klonk als muziek in de oren van Zakia Guernina, die tijdens de openbare les namens het College van Bestuur de onderzoeksaanvraag van Koen Dittrich officieel goedkeurde. “Het spreekt ons enorm aan dat dit niet alleen het economisch domein raakt, maar bijvoorbeeld ook Techniek, ICT en Gebouwde Omgeving. Daarmee wordt een heel groot deel van onze 40.000 studenten en docenten betrokken bij de uitdaging waarin 2050 centraal staat. Ik weet zeker dat de onderzoeken veel impact zullen hebben en bijdragen aan het halen van de ambitie om in dat jaar volledig circulair te zijn.”