Studenten maken eenzaamheid bespreekbaar: ‘Niets om je voor te schamen’

16 januari 2023

Vijf Bedrijfskunde-studenten willen eenzaamheid bespreekbaar maken. Niet alleen binnen hun eigen klas of opleiding, maar binnen de hele hogeschool. “We hebben zo veel mogelijk klassenvertegenwoordigers nodig, bij wie studenten hun hart kunnen luchten.”

Ze schrokken zich rot toen ze voor het vak Startende Professional op zoek gingen naar een onderwerp voor een project. Nittu Singh, Brigitte Fix, Romy van Klaveren, Ajla Behram en Regina Ulasi  stuitten namelijk op een onderzoek waaruit bleek dat maar liefst tweederde van alle studenten in Nederland zich wel eens eenzaam voelt.

Het vijftal ging op zoek naar mogelijkheden om hier iets tegen te doen. “Binnen de hogeschool zijn er verschillende manier om hierbij hulp te krijgen, zoals in gesprek gaan met een docent of met een decaan”, zegt Brigitte. “Maar voor veel studenten is de drempel te hoog om hun hart te luchten bij hen.”

Veilig en vertrouwd

Een lastig aspect is dat je aan de buitenkant meestal niet kunt zien of iemand zich eenzaam voelt en behoefte heeft aan een luisterend oor. Ajla: “Daarom is het belangrijk dat een eenzame student terecht kan bij wie diegene een veilig en vertrouwd gevoel heeft.”

(Artikel gaat verder onder de foto)

Brigitte, Nittu, Regina, Romy en Ajla van de opleiding Bedrijfskunde.

Dat is vaak een medestudent. “Van onze docent kregen we te horen dat klassenvertegenwoordigers daarin een belangrijke rol kunnen spelen. Nittu en ik hebben ons daarom direct opgeworpen als klassenvertegenwoordigers”, vertelt Brigitte. “Wij kunnen de schakel zijn tussen studenten die zich eenzaam voelen en de organisatie. Wij kunnen studenten die daar behoefte aan hebben doorverwijzen naar de juiste mensen binnen de hogeschool.”

Gevoelig onderwerp

Toen het groepje hun bevindingen presenteerde aan de rest van de klas, merkten de studenten Bedrijfskunde dat er gelijk een gesprek ontstond over eenzaamheid. “En dat is nu precies de bedoeling”, aldus Nittu. “Het is best een gevoelig onderwerp, maar we willen laten zien dat eenzaamheid niets is om je voor te schamen.”

In eerste instantie richten Nittu, Brigitte, Romy, Ajla en Regina zich op hun eigen klas en opleiding, maar ze hopen dat hun initiatief om meer klassenvertegenwoordigers te werven zich als een olievlek over de hele hogeschool verspreidt. Brigitte: “Eenzaamheid komt veel vaker voor dan je denkt, daarom is het ontzettend belangrijk dat we het met z’n allen bespreekbaar maken. Studenten die meer willen weten over dit onderwerp of zich afvragen hoe het is om een klassenvertegenwoordiger te zijn, mogen gerust contact met ons opnemen.”

Contact

Neem dus gerust contact op met Nittu (1048978@hr.nl) en/of Brigitte (1049268@hr.nl).

Studentenwelzijn

Als hogeschool vinden we het belangrijk dat je jouw studie zo goed mogelijk doorloopt. En minstens zo belangrijk: we willen ook dat je een leuke en interessante studietijd tegemoet gaat. Daarom begeleiden wij je vanuit de afdeling Studentenwelzijn vóór en tijdens je studie op verschillende manieren en kun je gebruikmaken van diverse voorzieningen.