Studenten en medewerkers tevreden over aangescherpt rookbeleid

07 juli 2019

Het gebied rondom de locatie Museumpark van Hogeschool Rotterdam wordt vanaf 2 september een rookvrije zone. Dit heeft de gemeente maandag bekendgemaakt. Het gaat om de Wytemaweg en de Zimmermanweg. De zone omvat het Erasmiaans Gymnasium, Hogeschool Rotterdam, het Erasmus MC en CBT Rijnmond. Deze organisaties hebben de gemeente Rotterdam gevraagd een rookvrije zone in de openbare ruimte in te richten. Samen met de gemeente willen zij zo bijdragen aan een rookvrije generatie.

Hogeschool Rotterdam is sinds september vorig jaar helemaal rookvrij. Het aangescherpte rookbeleid van de hogeschool kan bijdragen aan een rookvrije generatie, vinden studenten en medewerkers. Dat blijkt uit een representatieve enquête die onlangs is gehouden bij de evaluatie van het rookbeleid van de hogeschool.

Met het aanscherpen van dit beleid wil de hogeschool bijdragen aan een gezonde werk- en studieomgeving voor medewerkers en studenten, bijdragen aan de rookvrije generatie en tegengaan van overlast door rondslingerende peuken.

80 procent van de respondenten reageerde neutraal (31 procent) of positief (51 procent) op de vraag of het beleid kan bijdragen aan een rookvrije generatie. 34 procent van de studenten en medewerkers komt nu minder rokers tegen op weg naar de ingang van een locatie van de hogeschool. Van de ondervraagden vindt 20 procent dat de studie- of werkplek is verbeterd sinds de invoering van het aangescherpte rookbeleid.

Enquête

De enquête is opgezet door een werkgroep met daarin rokende en niet rokende studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam. Ook is de Centrale Medezeggenschap betrokken bij de vraagstelling. De enquête is afgenomen tussen 11 juni en 17 juni op alle locaties van de hogeschool. In totaal zijn 321 medewerkers en studenten bevraagd: 80 procent van de respondenten is student, 20 procent medewerkers.

Het merendeel van de ondervraagden (rokers en niet-rokers) is op de hoogte van het aangescherpte rookbeleid: 58 procent. Van de rokers is 82 procent op de hoogte van het aangescherpte rookbeleid. Het zijn dus vooral niet-rokers die niet op de hoogte zeggen te zijn van het rookbeleid. Ondanks de borden en belijningen bij alle locaties is voor 35 procent van de rokers niet altijd duidelijk waar wel en niet gerookt mag worden. Gevraagd naar de reden van roken op het terrein van de hogeschool geven rokers aan dat als ze dit doen, ze het veelal uit ‘gemakzucht’ doen. Ze willen niet verder lopen, zeker niet als het regent. Ook geven rokers aan dit te doen omdat ze geen andere plek hebben.

Aanspreken

Als rokers worden aangesproken op het feit dat ze op het terrein roken, vinden ze dat irritant, al geven ze ook aan dat ‘het erbij hoort’. Als dergelijke rokers worden aangesproken, gebeurt dat voornamelijk door toezichthouders. Veel medewerkers geven aan rokers op de terreinen niet aan te spreken. De belangrijkste redenen: ‘geen behoefte’, ‘durf niet’, ‘helpt toch niet’, ‘niet mee willen bemoeien’ of ‘geen last van’. De groep (11 procent) die rokers wél aanspreekt, zegt overwegend goede ervaringen met het aanspreken te hebben.

Rondslingerende peuken blijven een doorn in het oog van veel studenten en medewerkers. 35 procent ervaart zelfs dat er meer sigaretten op de terreinen van de hogeschool liggen dan vóór het aangescherpte rookbeleid. En 45 procent heeft het idee dat er meer rondslingerende peuken in de openbare ruimten pal naast de locaties van de hogeschool rondslingeren.

Tevreden maar…

In een eerste reactie zegt collegelid Wijnand van den Brink voorzichtig tevreden te zijn over de resultaten van de enquête. Die laten volgens de bestuurder zien dat het beleid nut én draagvlak heeft. “Maar ik zie ook nog voldoende ruimte voor verbetering. Zo moeten we de grenzen van onze terreinen blijkbaar nog duidelijker aangeven en blijven communiceren dat wij een rookvrije hogeschool zijn. En we moeten met ons allen beseffen dat we elkaar best wel mogen aanspreken op ongewenst gedrag, dat geven de rokers zelf ook aan. Ik snap heus wel dat niet iedereen het leuk vindt en sommigen zelfs te spannend om anderen aan te spreken, maar studenten en medewerkers geven juist aan het niet erg te vinden als ze gecorrigeerd worden.”

Vervolgacties

Wijnand van den Brink meldt dat de resultaten aanleiding geven om vervolgstappen te nemen. Zo zal er gedurende de eerste week van het nieuwe collegejaar op locaties een ludieke actie zijn om de rookvrije hogeschool onder de aandacht te brengen van studenten en medewerkers. Hierbij zullen studenten pepermuntjes uitdelen aan rokers én niet-rokers en hen attenderen op het rookverbod op de terreinen. Op enkele locaties zal de begrenzing van de terreinen middels belijning duidelijker worden aangegeven. Ook komen boekjes met daarin de huisregels van de hogeschool op de toonbanken bij de recepties te liggen. Gedurende de eerste weken van het studiejaar zullen op sommige terreinen informatieborden worden geplaatst.

Landelijk verbod

Hogeschool Rotterdam is nu nog een van de weinige rookvrije hogescholen in Nederland. Vanaf 1 augustus 2020 mag niet meer worden gerookt in en rondom alle onderwijsinstellingen in Nederland: van schoolpleinen van basisscholen tot en met terreinen van hogescholen en universiteiten. Het landelijke rookverbod is opgenomen in het in november ondertekende Nationaal Preventieakkoord.