Student Yassira doet ervaring op in medisch team Marathon Rotterdam

14 april 2023

Hardlopers die tijdens of na de Marathon Rotterdam medische hulp nodig hebben, krijgen wellicht hulp van Yassira Ben Ammi. Ze zit in het tweede jaar van de opleiding Medische Hulpverlening en heeft zich als vrijwilliger aangemeld bij het medisch team van het hardloopevenement. “Dit is supergaaf!”

Ze kan bijna niet wachten tot zondag 16 april. Zo’n 17.000 hardlopers leggen dan 42.195 kilometer af door Rotterdam. “Jong, oud, mensen met een beperking. Zo mooi om iedereen bij elkaar te zien komen”, zegt de 18-jarige student uit Den Haag. Niet alle lopers zullen fluitend de finish op de Coolsingel halen. Sterker nog, sommige hardlopers hebben medische hulp nodig.

(tekst gaat verder onder de foto)

“En dan heb ik het niet over blaren”, zegt Yassira. “Dat soort dingen neemt het EHBO-team voor zijn rekening. Bij het medisch team gaat het om zaken als uitdroging, oververhitting, verrekte enkelbanden, hartkloppingen, et cetera. Tijdens de marathon coördineer ik de administratie, maar we helpen elkaar allemaal. Zo vraag ik niet alleen naar de medische geschiedenis of allergieën van een hardloper, maar kan ik ook een infuus gereedmaken als dat nodig is.”

Intensive Care

Ze is pas 18 jaar, maar ze heeft al aardig wat ervaring in de medische zorg. Als bijbaantje werkt Yassira niet in een supermarkt of achter de bar, maar helpt ze op de Intensive Care-afdeling van het HMC in haar woonplaats Den Haag. Om nog meer meters op haar vakgebied te maken, meldde ze zich aan voor het medisch team van Marathon Rotterdam.

“Langs zo’n parcours gaat het er heel anders aan toe dan in een ziekenhuis”, weet ze uit ervaring. Want met haar medisch team was ze in maart ook al actief tijdens de City-Pier-City Loop. “We werken vanuit een soort legertent, waar we natuurlijk niet alle middelen voor handen hebben die we in het ziekenhuis wel hebben. Als ik iemand moet helpen met het verhogen van de bloeddruk geef ik tijdens een hardloopwedstrijd geen pilletje, maar een kopje bouillon. Roeien met de riemen die we hebben. Ik vind het supergaaf om op deze manier nog meer ervaring op te kunnen doen.”

Interdisciplinair

Yassira vindt het interdisciplinaire aspect het mooist. Door samen te werken met verpleegkundigen en artsen leert ze tijdens het vrijwilligerswerk verschillende aspecten van het werkveld kennen. “Ik leer heel veel mensen kennen, ook uit ziekenhuizen zoals het Ikazia en Erasmus MC. Alles verloopt op een heel informele manier, dus mijn netwerk vergroten gaat heel gemakkelijk. Ik ben blij dat ik mijn achttiende al zo veel bezig kan zijn in de praktijk.”

En zelf ooit de marathon lopen? Het lijkt Yassira fantastisch. “Maar voorlopig houd ik het nog bij rondjes van ongeveer 5 kilometer, en dat is de afstand die ik loop als ik een goede dag heb, haha. Eerst maar eens van de Marathon Rotterdam genieten als lid van het medisch team.”

Opleiding Mediche Hulpverlening

Wil je meer weten over de opleiding Medische Hulpverlening? Kijk dan op de webpagina van de topopleiding uit de Keuzegids 2023.