Student voor één jaar geschorst na veroorzaken vals brandalarm op locatie Kralingse Zoom

19 november 2019

Hogeschool Rotterdam heeft een student voor één jaar geschorst wegens het veroorzaken van een vals brandalarm tijdens een tentamen op locatie Kralingse Zoom. Het voorval vond plaats op vrijdag 8 november jl. tijdens een toets Management Accounting & Business Communicatie van de opleiding Finance & Control.

Na de valse brandmelding heeft de lokale BHV-organisatie op last van de brandweer het volledige pand ontruimd. Drie kwartier later werd vastgesteld dat het een valse melding betrof en konden de medewerkers en studenten het pand weer betreden. Op basis van intern onderzoek werd duidelijk dat de betreffende student het valse alarm heeft doen afgaan. Alle tentamens die op dat moment plaatsvonden zijn ongeldig verklaard en moeten opnieuw worden gemaakt.

”We hebben al meermaals aangegeven dat we dit soort valse meldingen meer dan zat zijn,” zegt Fred Feuerstake, algemeen directeur van HR Business School. “Studenten moeten zich realiseren dat een vals brandalarm een enorme impact heeft op de veiligheid binnen het pand. De brandweer rukt voor niets uit en er worden mensen onnodig in gevaar gebracht. Bovendien lopen we het risico dat een echt brandalarm in de toekomst niet serieus genomen wordt.”

“Daarnaast heeft het valse alarm grote impact op de organisatie van ons onderwijs en de voorbereiding van de studenten. Zij doen enorm hun best om tentamens voor te bereiden en een goed cijfer te halen. Nu worden ze gefrustreerd door een iemand die waarschijnlijk de consequenties niet goed overziet. Daarnaast moeten docenten nieuwe tentamens maken, die tentamens moeten opnieuw worden afgenomen en de gehele organisatie van de tentamens moet opnieuw worden uitgevoerd.”

“Kortom: we nemen het vals brandalarm hoog op en we roepen al onze studenten op hun verstand te gebruiken en zich fatsoenlijk te gedragen.”