Student Marin wint ontwerpwedstrijd voor officieel Koningsdagbier

04 april 2023

Als je op 27 april tijdens Koningsdag een officieel koningsbiertje drinkt, kijk dan even goed naar het flesje. Het etiket is namelijk ontworpen door Marin Kalkhoven, eerstejaars student van onze Ad-opleiding Arts & Crafts.

Rotterdam pakt op Koningsdag groots uit tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander en de rest van de koninklijke familie aan onze stad. Tijdens de festiviteiten is er officieel Koningsbier verkrijgbaar, gebrouwen door Stadshaven Brouwerij. Samen met Rotterdam. Make It Happen en de gemeente organiseerde de brouwerij een ontwerpwedstrijd voor het etiket van het flesje oranje bier.

Zo’n 15 professionele ontwerpbureaus deden mee, maar ze kregen flinke concurrentie van een vijftal Arts & Crafts-studenten van Rotterdam Academy, onderdeel van Hogeschool Rotterdam. Docent Jeroen de Boorder had de oproep om aan de ontwerpwedstrijd mee te doen gezien en legde het aan zijn studenten voor.

Toffe kans

“Het leek mij gelijk erg leuk om mee te doen, omdat het om een échte opdracht ging en niet om een schoolopdracht. Dit was een toffe kans”, aldus Marin, die een zwak heeft voor verpakkingen. “Mensen noemen mij altijd een verpakkingsfreak, haha. Een bezoekje aan de supermarkt is voor mij altijd een feest, omdat ik dan naar al die grafische aspecten van de producten kan kijken. Na mijn studie wil ik dan ook graag aan het werk bij een packaging & branding-bureau.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Marin Kalkhoven, eerstejaars student van de Ad-opleiding Arts & Crafts.

Nadat de studenten zich hadden ingeschreven voor de ontwerpwedstrijd, kregen ze een rondleiding bij Stadshaven Brouwerij. Marin spitste haar oren. “Ik heb heel goed geluisterd en gekeken naar hun storytelling. Alles is gebaseerd op zeelieden die met hun citrusvracht in de Rotterdamse fruithavens aankomen en daar een biertje drinken. De briefing voor het Koningsbier was best wel vrij, maar ik wilde al deze aspecten terug laten komen.”

Koning van de zee

Terug in de trein naar haar woonplaats Middelburg begonnen de raderen al goed te draaien in het hoofd van de 21-jarige studente. Koningsdag… koning van de zee… Poseidon! Zo werd de god van de zee en het water uit de Griekse mythologie de basis van haar ontwerp. “Ik heb eerst al mijn ideeën opgeschreven en pas een week later ben ik gaan ontwerpen. Uiteindelijk heb ik naast Poseidon nog de Erasmusbrug, een citrusvrucht en de Nederlandse vlag verwerkt.”

(tekst gaat verder onder foto)

Marin met haar winnende ontwerp voor het label van het Koningsbier. Foto: Stadshaven Brouwerij

Ze was dik tevreden over haar ontwerp, maar hoe groot was de kans om te winnen met vijftien professionele bureaus die ook dolgraag het label van het officiële Koningsbier wilden maken? “Ik was echt heel erg verrast toen ik te horen kreeg dat ik had gewonnen. Geweldig toch?”

Docent Jeroen de Boorder kan zich daar alleen maar bij aansluiten. “Dit is hartstikke bijzonder. Deze groep heeft ontzettend veel talent en ‘drive’. Ze hadden slechts twee weken tot de deadline, zijn er vol in gedoken, en daar zijn heel sterke ideeën en designs uit voortgekomen. Ik ben ontzettend trots op deze prestatie.”

De kans is groot dat winnaar Marin Koningsdag niet in Middelburg viert, maar op 27 april de trein naar Rotterdam pakt. “Dan ga ik langs alle terrassen lopen om te kijken of mensen het biertje met mijn ontwerp erop drinken.”

Voor de camera van het AD mocht Marin ook vertellen over haar winnende ontwerp:

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door AD.nl (@ad_nl)

Meer informatie

Wil je meer informatie over Arts & Crafts? Kijk dan op de webpagina van deze opleiding.