Social Work-studenten organiseren paaseispeurtocht voor sfeer in de wijken

09 april 2020

Geïnspireerd door de landelijke berenjacht hebben Social Work-studenten Raaghni Lachman en Jamila van Klaveren speciaal voor de paasdagen een speurtocht op touw gezet. “We krijgen al veel foto’s binnen.”

Zonder de gevolgen van het coronavirus zouden Raaghni Lachman en Jamila van Klaveren nu druk bezig zijn geweest met het versieren van hun stageadres peuterspeelzaal Peuter & Co. Paastakken, getekende eieren, kleurrijke konijnen, noem maar op. Alles om het paasontbijt voor te bereiden. Maar de realiteit is dat de twee derdejaars Social Work thuis achter hun laptop zitten.

“Ik ben blij dat we via internet toch nog lessen kunnen krijgen”, zegt Jamila (links op onderstaande foto), die vorige week vrijdag voor het eerst via Teams in een virtuele klas zat. “Dat ging prima. Om heel eerlijk te zijn miste ik school toen de lessen even stil lagen, haha. Onderwijs op afstand is een prima alternatief, maar het échte contact met mensen blijft toch het leukst. Zo had ik tijdens mijn stage graag met de kleintjes eieren geverfd. Voor hen is het ook sneu dat ze zulke dingen moeten missen.”

Dus bedacht ze samen met Raaghni een plan, waarbij ze werden geïnspireerd door de berenjacht die landelijke bekendheid heeft gekregen. Mensen plaatsen een knuffelbeer achter hun raam, zodat kinderen deze kunnen spotten als ze een frisse neus halen met papa en mama.

Raaghni: “We hebben bedacht dat kinderen, en ouders natuurlijk ook, hun eigen paaseieren in elkaar kunnen knutselen en bij het raam kunnen zetten of hangen. Vorige week vrijdag ging onze speciale Facebookpagina live en we hebben via die pagina en een speciaal mailadres al veel foto’s binnengekregen van kinderen die enthousiast aan het knutselen zijn. Hopelijk doen nog veel meer mensen mee, zodat er in de wijken een gezellige paassfeer ontstaat. Zo kunnen kinderen niet alleen op jacht naar beren, maar ook op zoek gaan naar eieren.”

Het initiatief van de studiegenoten en vriendinnen is Social Work in optima forma. En dat in een periode waarin mensen elkaar zo min mogelijk kunnen opzoeken en afstand van elkaar dienen te houden. Raaghni en Jamila merken dat mensen juist nú behoefte hebben aan saamhorigheid. “We krijgen ook berichten van mensen zonder kinderen dat ze graag mee willen doen, omdat ze het anderen gunnen en de hele wijk gezelliger willen maken. Ongeacht religie. Daarom is het project voor ons nu eigenlijk al geslaagd.”

De paaseispeurtocht wordt door het duo goed gedocumenteerd. “Aan het einde van het jaar moeten we een portfolio inleveren, waarin verschillende competenties in naar voren moeten komen”, zegt Jamila. “In dit geval kunnen we innovatief en ondernemend afvinken. Dat is mooi meegenomen.”