Rondreizende tentoonstelling ‘straatintimidatie‘ doet Museumpark aan

12 november 2021

Sinds 1 november staat de rondreizende ‘tentoonstelling’ over seksuele straatintimidatie op het plein voor de locatie Museumpark van de hogeschool en het Erasmus MC. Wethouder Vincent Karremans bekeek samen met Ron Bormans de tentoonstelling.

Eerder stond de tentoonstelling onder andere op het Kruisplein voor het Centraal Station. De locatie bij Museumpark is gekozen omdat er veel wandelend verkeer is van de doelgroep voor de campagne. Bovendien wil de wethouder in de aanpak van seksuele straatintimidatie veel meer samenwerken met het onderwijs. De komende periode worden hierover gesprekken gevoerd met de nabijgelegen onderwijsinstellingen.

De tentoonstelling bestaat uit foto’s en verhalen van zeven vrouwen die vertellen over wat seksuele straatintimidatie met hen doet. De Gemeente Rotterdam wil zo meer bewustzijn creëren onder jongens en mannen. Maar ook om meer bewustzijn onder vrouwen te creëren om seksuele straatintimidatie te melden via de StopApp. Daarmee krijgt de gemeente beter in beeld waar dit plaatsvindt en kan er eventueel gericht maatregelen genomen worden.

Veel aandacht rondom thema ongewenst gedrag

De tentoonstelling valt samen met vergelijkbare initiatieven. Op 5 oktober heeft Hogeschool Rotterdam het manifest #Let’sTalkAboutYes tegen seksueel geweld tijdens de studententijd ondertekend. In de afgelopen maanden is het beleid tegen ongewenst gedrag binnen de hogeschool aangescherpt en in de veiligheidsenquête, die sinds 1 november door alle studenten en medewerkers kan worden ingevuld, is nadrukkelijk aandacht voor de vraag hoe de veiligheid wordt ervaren binnen de (online) muren van Hogeschool Rotterdam. De bevindingen daarvan zijn begin 2022 bekend.

De tentoonstelling blijft tot 1 december op Museumpark.