Resultaten HBO-Monitor bekend

14 april 2020

In het najaar van 2019 hebben, anderhalf jaar na hun afstuderen, bijna 1900 alumni van Hogeschool Rotterdam de HBO-Monitor ingevuld. De resultaten laten zien hoe de alumni (van studiejaar 2017-2018) de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt ervaren. Dit betreft de arbeidsmarkt vóór de coronacrisis; de resultaten zijn dus een weergave van de situatie voorafgaand aan deze crisis.

Tevredenheid

De tevredenheid van alumni over de voorbereiding op de arbeidsmarkt is hogeschoolbreed licht gestegen naar 7,2 (+0,1). Landelijk is deze indicator gelijk gebleven op 7,3.

De Ad-opleidingen laten een grote positieve ontwikkeling van dit ankerpunt zien, daar stijgt de tevredenheid over de aansluiting van 6,8 naar 7,3. Bij onze masteropleidingen blijft de tevredenheid onverminderd hoog met een, voor het derde jaar op rij, score van 7,9. Onze bacheloropleidingen laten een lichte stijging zien (van 7,1 naar 7,2) waarbij in het oog springen met hoge tevredenheidsscores de opleidingen: Accountancy, Automotive, Chemie, Financial Services Management, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, Pabo, Technische Bedrijfskunde en Verpleegkunde.

Coronacrisis

Collegevoorzitter Ron Bormans: "De Ad-opleidingen zetten een grote stap voorwaarts en ook de bachelor- en masteropleidingen laten opnieuw positieve resultaten zien. Het is heel goed dat we de positieve ontwikkelingen in ons onderwijs ook in deze resultaten terugzien. Tegelijkertijd moeten we ons wel realiseren dat dit een beeld is van de ‘oude’ werkelijkheid, de situatie vóór de coronacrisis."

"De tijd zal uitwijzen welk effect de coronacrisis op de arbeidsmarkt zal hebben. Zeker is wel dat het in de huidige situatie des te belangrijker is voor studiekiezers om zich goed te oriënteren bij het kiezen van hun vervolgopleiding. Ik grijp deze gelegenheid daarom graag aan om daar aandacht voor te vragen. Studiekiezers (én ouders): schroom niet, zoek contact met ons, stel je vragen en oriënteer je goed. Elke dag is het bij ons nu open dag, ook nu helpen we je graag! Het is meer dan ooit tevoren belangrijk om goed na te denken over welke opleiding je kiest", aldus Bormans.

HBO-Monitor

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) landelijk uitvoert onder oud-studenten van hogescholen. Anderhalf jaar na hun afstuderen oordelen de alumni over de aansluiting van hun opleiding op de arbeidsmarkt. Voor de HBO-Monitor 2019 zijn 22.717 hbo-afgestudeerden uit het studiejaar 2017-2018 ondervraagd. Het gaat om bachelor-, Ad- en masteropleidingen. De HBO-Monitor is verzonden naar ruim 5.400 alumni van Hogeschool Rotterdam, 1.855 afgestudeerden (34 procent) hebben de vragenlijst ingevuld.