Research Community zet nieuwe promovendi in het zonnetje

21 december 2022

Na twee succesvolle bijeenkomsten, vond op 1 december de derde bijeenkomst van de HR Research Community plaats. Op locatie Wijnhaven kwamen promovendi en postdocs samen voor een informeel samenzijn én werden collega’s die de afgelopen periode een voucher voor hun onderzoek kregen in het zonnetje gezet.

Maar liefst vijf onderzoekers ontvingen het afgelopen halfjaar een promotie- of postdocvoucher. Tweemaal per jaar kent de Onderzoeksvouchercommissie deze vouchers toe aan docenten die werken aan een promotie- of postdoconderzoek.

‘’De voucher maakt me minder afhankelijk’’

Docent Civiele techniek Merlijn Kamps, begon in 2021 met z’n onderzoek naar het kennismanagement van de stormvloedkeringen bij Rijkswaterstaat. Het verkrijgen van de voucher bracht hem de rust die je goed kan gebruiken tijdens een PhD-traject. ‘’Promoveren is echt een marathon. Als je vier jaar lang moet presteren vraagt dat om stabiliteit thuis en op werk. Met de voucher sta je sterker en heb je meer zekerheid dat de hogeschool je blijft steunen.

Toen ik de uitslag vrijdag ontving in de mail, durfde ik er niet naar te kijken. Zelfs na herhaaldelijke verzoeken van m'n geamuseerde collega’s, lukte het me niet. Er stond zoveel druk op dat ik het pas op zondagochtend, na aandringen van m'n vrouw, er samen met haar naar keek. De ontlading was dan ook groots.

Zonder de voucher kon ik ook starten bij het kenniscentrum, alleen ben ik nu minder afhankelijk van anderen. M’n manager, de lector, de instituutsdirecteur en de directeur van het kenniscentrum steunen me allemaal en dat voelt goed. Tegelijkertijd maakt dat me ook kwetsbaar, want als er iemand van functie wisselt weet je nooit van tevoren hoe een opvolger ernaar kijkt. De voucher verzekert me ervan dat ik m’n onderzoek hoe dan ook kan afronden en dat geeft me een hoop rust.’’

‘’Het legitimeert je onderzoek’’

Orthopedagoog Marloes Rauws, werkt naast haar wetenschappelijk onderzoek ook in de praktijk. Op die manier staat ze met haar voeten in de modder en houdt ze zich tegelijkertijd bezig met innovatie en kwaliteitsverbetering. ‘’Toen ik een aantal jaar geleden begon bij Hogeschool Rotterdam, sloot ik me aan bij het project ‘Happy friends, positive minds’. Daar bestuderen we het gezamenlijk piekeren bij jonge meiden. Wetenschappelijk onderzoek toonde namelijk dat gezamenlijk piekeren kan leiden tot angstproblemen en depressie. Met mijn onderzoek hoop ik dat te verminderen en de veerkracht vergroten.

Toen we de voucher kregen was ik echt in shock. Pas in de dagen daarna zonk het in wat dit betekent en kwam de ontlading. Nu weten we dat ons onderzoek bekostigd wordt en dat we echt van start gaan. Daar bovenop laat de voucher zien dat je dit kan en legitimeert het je onderzoek. Veel mensen beginnen met een PhD-traject, maar onderschatten wat dat inhoudt. Het vouchertraject bereid je goed voor en laat je nadenken over je onderzoek en of je het echt wil. Nu we bijna van start gaan kan ik zeggen dat ik ontzettend blij ben dat ik m’n passie volgde.’’

Naast Merlijn en Marloes ontvingen ook Charlotte Amesz (KCTO), Mark van Loo (KCZI) en Miranda Cornelisse (KCBI) de voucher voor hun onderzoek.

De Research Community

De HR Research Community ontstond vanuit de behoefte van promovendi en postdocs om met elkaar in contact te komen. Binnen deze community delen ze ervaringen en leren ze van elkaar.

Ben jij geïnteresseerd in de Research Community? Of denk je erover zelf een promotie- of postdocvoucher aan te willen vragen? Neem dan contact op met Elin of Anne Marike via onderzoeksvouchers@hr.nl.