René Huitema wint met ‘Dynamic Identity’ ontwerpwedstrijd regenboogvlag

27 september 2019

René Huitema heeft met zijn ‘Dynamic Identity’ de ontwerpwedstrijd voor de nieuwe regenboogvlag van Hogeschool Rotterdam gewonnen. De docent van Rotterdam Academy zal op 11 oktober tijdens Coming Out Day samen met collegevoorzitter Ron Bormans op locatie Museumpark zijn vlag hijsen.

“Ik heb nog nooit een vlag gehesen, dus dat lijkt me echt heel erg leuk”, zei René, nadat hij tijdens CONFAB 2019 tot winnaar werd uitgeroepen. “Ik vond het best spannend, want ik wilde dat het beste ontwerp zou winnen. Dat is misschien een beetje vreemd om van jezelf te zeggen, maar ik vind mijn vlag de beste. Vooral omdat er geen grenzen te zien zijn, zoals in de originele regenboogvlag. Met grenzen sluit je bepaalde dingen uit, dat kan met mijn ontwerp niet gebeuren.”

In het ontwerp heeft René de kleuren van de regenboog namelijk op verschillende manieren gebruikt. Vandaar dat de vlag ‘Dynamic Identity’ heet. “Dat houdt in dat de kleuren op de achtergrond variëren. De ene keer zie je bijvoorbeeld meer rood en de andere keer meer geel. Dat reflecteert het inclusieve en unieke karakter van onze studenten en medewerkers”, aldus de winnaar over zijn vlag.

Of liever gezegd: vlaggen. Er worden namelijk verschillende versies van de vlag gedrukt, zodat er inderdaad sprake is van een kleurrijke dynamiek. Op verschillende locaties is dus een andere versie van de vlag te bewonderen. Wel is op alle vlaggen het woord PRIDE te lezen met op de plek van de letter R het logo van Hogeschool Rotterdam.

Grote finale

In totaal stuurden studenten en docenten 26 ontwerpen in, waarvan die van Annelies Vaandrager en René door de jury werden geselecteerd voor de grote finale. Vervolgens brachten 494 mensen hun stem uit op een van de twee inzendingen. ‘Dynamic Identity’ won met een krappe meerderheid.

Juryvoorzitter Loek van Buuren: “Het logo van de hogeschool is heel goed opgenomen in het woord pride, dat iedereen in de community aanspreekt. De vloeiende aard van de kleuren vertelt de mooie boodschap dat seksualiteit en genderidentiteit niet gefixeerd zijn.”

Op de speciale website voor de ontwerpwedstrijd lees je meer over de achtergronden.