Studenten met huisvestingsproblemen kunnen altijd aan de bel trekken

18 mei 2022

Het is voor studenten heel lastig om een woonruimte te vinden in Rotterdam. En als ze al iets vinden, betalen ze vaak te veel huur. Veel studenten weten niet dat ze op dit gebied op allerlei manieren hulp kunnen krijgen.

Bijvoorbeeld bij de afdeling Studentenwelzijn van Hogeschool Rotterdam. Daar helpen ze studenten met alle zorgen en vragen over huisvesting. Ze helpen studenten niet alleen met vragen over huisvesting, maar met alle zaken die invloed hebben op hun studie. Van mantelzorgtaken tot een functiebeperking en van mentale klachten tot privéomstandigheden. Deze onafhankelijke afdeling werkt op basis van advies en vertrouwelijkheid.

Problemen? Meld het

‘’Studenten die problemen hebben op het gebied van huisvesting raden we altijd aan contact op te nemen met ons’’, zegt studentendecaan Wouter Vrolijk. ‘’Dat heeft twee redenen: ten eerste informeren we studenten over mogelijkheden en instanties die ze wellicht niet kennen, zoals een urgentieverklaring. Ten tweede omdat het niet hebben van een woonruimte veel stress kan opleveren en je studie wellicht negatief beïnvloedt.’’

De hogeschool beheert zelf geen woningen, maar zijn wel bekend met betrouwbare aanbieders. Wouter: ‘’Vanwege het tekort aan woningen horen we regelmatig verhalen over aanbieders die hun afspraken niet nakomen, te veel huur vragen of zelfs woningen verhuren die niet van hen zijn. Na het betalen komen ze er pas achter dat ze zijn opgelicht. Daarom geven we altijd mee: hoe hoog de nood ook is, blijf nadenken. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.’’

De Huur is te Duur

Op donderdag 19 mei richt BNNVARA naast de Martkthal een speciale camping in onder de noemer: ‘De Huur is te Duur.’ Alle studenten kunnen hier terecht met vragen over huur. Ze wijzen studenten op hulpmiddelen als de huurcheck. Dit middel geeft antwoord op de vraag of je te veel huur betaalt of niet. De kans is groot dat het antwoord ‘ja’ is, want in Rotterdam betalen we gemiddeld 120 euro per maand te veel aan huur. Daarna kan je gericht hulp inschakelen om het huurbedrag naar beneden te krijgen.

Financiële problemen

Te veel huur betalen is een van de oorzaken waardoor studenten in financiële problemen komen. ‘’We kijken bij financiële problemen in eerste instantie naar de mogelijkheden om de balans tussen  inkomsten en uitgaven te herstellen’’, zegt Wouter. ‘’Wellicht liggen er mogelijkheden bij DUO of een regeling van de gemeente. Studenten die vermoeden te veel huur te betalen kunnen dit checken via de huurcommissie. Als dat niks oplost kijken we naar alternatieven zoals het huren van een andere woonruimte.’’

Noodfonds

Voor uitzonderlijke gevallen bestaat er een noodfonds waarmee de hogeschool een renteloze lening kan verstrekken aan een student. Het inkomen van de student moet wel hoger liggen als de uitgaven, want ze moeten het wel terugbetalen. Als ze bijvoorbeeld een andere woonruimte vinden die beter in het budget past, maar de huur niet vooruit kunt betalen, biedt dit wellicht ruimte om toch te verhuizen naar de goedkopere woonruimte.

Studentenwelzijnsadviseurs

Als studenten tegen problemen aanlopen tijdens de studie, kunnen ze bij Studentenwelzijn terecht voor hulp en advies. Misschien vanwege een persoonlijk probleem, loopt het niet lekker thuis of geld- en gezondheidsproblemen. Wellicht hebben ze moeite met plannen of studeren ze met een functiebeperking zoals dyslexie, AD(H)D, ASS of een chronische ziekte. Studentenwelzijn biedt specifieke ondersteuning in de vorm van workshops, bijeenkomsten, keuzevakken en advies op maat. Het netwerk van professionals en ervaringsdeskundige peercoaches voorzien alle studenten van inspiratie, advies en support.