Hogeschool Rotterdam organiseert zevende editie International Internet of Things Days Rotterdam

Exploratie, onderzoek en debat over de impact van Internet of Things op ons dagelijks leven

04 april 2018

Hogeschool Rotterdam organiseert op maandag 9 en dinsdag 10 april de zevende editie van de International Internet of Things Days Rotterdam. Dit tweedaagse seminar staat in het teken van de manier waarop Internet of Things (IoT) mensen en objecten via software en sensoren met elkaar verbindt en hoe zij onderling gegevens uitwisselen. IoT wordt in verschillende sectoren ingezet: van innovatieve toepassingen in de gezondheidszorg en het management tot de stedelijke omgeving. Ook staat de ‘Hackathon: Citythings’ op het programma, die een licht werpt op de vraag hoe in Smart Cities de relatie tussen burgers en stedelijke omgeving gaat veranderen.

IoT maakt innovatie mogelijk, maar vraagt ook om onderzoek en debat. Tijdens de International Internet of Things Days Rotterdam brengt het Kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam ondernemers, beleidsmakers, experts, onderzoekers, docenten en studenten bij elkaar. Tijdens een gevarieerd programma maken zij kennis met de allerlaatste ontwikkelingen op dit gebied.

Interactie tussen objecten en mensen

Het tweedaagse seminar wordt op maandag 9 april aan de Wijnhaven geopend met een lezing van Mark Neerincx, hoogleraar Human-Centered Computing aan TNO. Hierin gaat hij in op de rol die robotica kunnen spelen bij het verbeteren van de gezondheidszorg. Bezoekers kunnen vervolgens kiezen uit twee programmaonderdelen. Humanizing IoT: creative intelligent and affective technologies gaat in op de interactie en samenwerking tussen objecten en mensen, zoals in de zorg, het management en in content creatie. Inhoudelijke bijdragen worden verzorgd door Ben Burtenshaw (Universiteit van Antwerpen) en Frank Smit (OBI4wan). Ook verzorgen OK GO, Semlab en Hogeschool Rotterdam workshops. ’s Middags neemt People Make Cities de impact van IoT op het dagelijks leven in de stedelijke leefomgeving onder de loep. Tijdens dit programmaonderdeel presenteert Creating010 de IoT-mogelijkheden voor smart citizenship.

Hackathon: ontwikkel je eigen ‘Citything’

Op de tweede dag wordt voor de makers ’Hackathon: Citythings’ georganiseerd, in samenwerking met ThingsCon. Deze vindt plaats in het Innovation Dock aan het RDM-terrein. Tijdens deze hackathon staat de relatie tussen burgers en de open gegevens van de stad centraal. Hoe verandert de relatie tussen inwoner en stad als dingen in de stad steeds intelligenter en autonomer worden? Deelnemers krijgen tien uur de tijd de tijd om hun eigen ‘Citything’ te ontwikkelen. Tegelijkertijd staat in het Droogdokgebouw het programmaonderdeel ‘Privacy & Security’ op het programma. Hier gaan deelnemers en sprekers met elkaar in debat over privacy en veiligheid in relatie tot IoT. Na de opening door Pieter de Groot van het Ministerie van Veiligheid en Justitie staan verschillende workshops en lezingen op de agenda, zoals van het Erasmus MC, Thales Naval Netherlands, UTwente en Kenniscentrum Creating010.

Innovation of Things: ‘How disruptive is IoT?’ Dat is het thema van het middagprogramma waarin ingezoomd wordt op de snelheid waarmee IoT zich ontwikkelt en welke impact dat heeft op mensen en bestaande systemen. Ben van Lier (Centric) leidt het thema in met een lezing over de ‘Fourth Industrial Revolution’. Daarna volgen inhoudelijke bijdragen van TWTG, IoT Academy, Kenniscentrum Business Innovation en In4Art.

Het seminar wordt afgesloten met de Hackathon Citythings-pitches, een netwerkborrel en prijsuitreiking van beste ‘Citything’-concept.

De International Internet of Things Days vinden plaats op maandag 9 april aan Wijnhaven 107 en op dinsdag 10 april op Heijplaatstraat 23. Het seminar is een initiatief van Kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam (www.creating010.com) in samenwerking met het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, het RDM Centre of Expertise en de Willem de Kooning Academie. Voor meer informatie: www.iotrotterdam.nl