Hogeschool Rotterdam benoemt Mortaza Shoae Bargh tot lector Privacy & Cybersecurity

De ontwikkeling van informatietechnologie maakt de noodzaak tot bescherming groter

31 januari 2018

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam benoemt dr. ir. Mortaza Shoae Bargh tot lector Privacy & Cybersecurity bij Kenniscentrum Creating 010. Zijn onderzoek heeft tot doel informatiesystemen te ontwerpen die bescherming bieden op het gebied van privacy en cybersecurity.

De ontwikkeling van informatietechnologie zit al decennia in de lift. De opmars van informatietechnologie heeft tot gevolg dat we daar ook steeds meer van afhankelijk worden.
Het verbindt mensen en objecten op een digitale en virtuele wijze intelligent met elkaar. We delen via steeds meer informatiesystemen, steeds meer informatie met elkaar en de noodzaak tot bescherming wordt dan ook steeds groter. De opmars van informatietechnologie leidt tot een grotere kwetsbaarheid van informatiesystemen met als gevolg dat privacy en cybersecurity op alle niveaus een belangrijkere rol gaan spelen. De behoefte aan bescherming tegen het gevaar van systeemfalen, inbreuk door misdadigers en ongewenst gedrag door mensen neemt dan ook toe. Hiermee verbonden is ook de toenemende behoefte tot bescherming van de persoonsinformatie van mensen binnen de betreffende informatiesystemen.

Het lectoraat Privacy & Cybersecurity zoekt vanuit een technologische oriëntatie naar de samenhang tussen privacy en cybersecurity. Daarnaast wordt de verbinding gezocht tussen de benadering van privacy en cybersecurity vanuit zowel het design- als het engineeringsperspectief bij de realisatie van informatiesystemen. Shoae Bargh hanteert hiervoor een aanpak om de technologische en niet- technologische aspecten (zoals juridische, ethische en sociale aspecten) te verbinden.
Bijzondere aandacht gaat uit naar het vertalen van de onderzoekresultaten naar de praktijk en
het onderwijs door bijvoorbeeld het ontwikkelen van innovatieve oplossingen, nieuwe opleidingsprogramma’s en uitdagende opdrachten.