Paleis Soestdijk verduurzamen en andere uitdagingen

Hogescholen helpen mee de duurzaamheidsdoelen te bereiken

26 april 2022

Meer vrouwen in de haven, meer hergebruik van materialen in de bouw, woonruimte creëren voor jongeren die nu op straat leven. Het zijn enkele voorbeelden van cases waar studenten mee aan de slag gaan in de SDG Challenge. Alle uitdagende opdrachten in deze wedstrijd dragen bij aan ‘een beter leefbare wereld in 2030’, het overall doel van de zogenoemde Sustainable Development Goals. In de hbo-editie van dit jaar deden net als vorig jaar ook studenten van Hogeschool Rotterdam mee.

Het was warm afgelopen donderdag in BlueCity, het voormalige tropische zwembad aan de Maasboulevard en tegenwoordig een ‘hub’ voor duurzame ondernemingen, maar de bijzondere ruimte bleek een uitgelezen decor voor de SDG Challenge voor hbo-studenten.  Juist de creativiteit en ideeën van studenten kunnen bijdragen aan het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (of Sustainable Development Goals (SDG’s)). Deze wedstrijd brengt samenwerking tot stand tussen jonge mensen, bedrijven en onderwijsinstellingen.

“In de SDG Challenge heb ik allemaal studenten ontmoet van andere hogescholen en studierichtingen zoals Logistiek, Engineering en Mode. Hoe zij tegen de vraag aankijken is soms verrassend”, zegt Minh-Chau Ngo, vierdejaars Supply Chain Management. “Onze opdrachtgever was Paleis Soestdijk. Een 300 jaar oud paleis, hoe duurzaam denk je dat dat is..? Onze opdracht was om richtlijnen te ontwerpen voor verduurzaming, bijvoorbeeld hoe je ervoor kunt zorgen alleen met duurzame leveranciers en producten te werken. Het paleis moet behouden blijven voor toekomstige generaties, maar dan wel op een duurzame manier. Daarvoor bedachten we korte en langetermijnoplossingen.”

Team Paleis Soestdijk, uiterst rechts Minh-Chau Ngo (tekst gaat verder onder foto)

Historische context, nieuwe en duurzame inrichting

“Op Paleis Soestdijk woonde vroeger de Koninklijke familie, maar het wordt een ‘SDG House’. Het blijft te bezichtigen als paleis maar dan met een duurzame inrichting. Een voorbeeld van hoe duurzaamheid in de praktijk gebracht wordt en waar je kunt zien hoe je te werk kunt gaan om de Sustainable Development Goals te behalen.”

“Om ons plan te kunnen maken mochten we overal kijken waar ‘gewone’ bezoekers niet komen. Al onze kennis kwam van pas om richtlijnen te maken waar ze op moeten letten bij de leveranciers die ze inschakelen voor de herinrichting. Een student Mode en Vormgeving wist heel veel over stoffen bijvoorbeeld. Welke materialen je kunt (her)gebruiken en zijn makkelijk te onderhouden? Want we willen het gebouw in de oorspronkelijke historische context laten, maar wel zuiniger omgaan met energie en met grondstoffen en goed nadenken hoe je dan je bedrijfsproces inricht.”

“Waarom ik meedoe aan de SDG Challenge? Ik wil mijn vaardigheden verbreden door bezig te zijn met een opdracht die niet direct op mijn eigen terrein ligt. In de SDG Challenge gaan multidisciplinaire studententeams aan de slag met opdrachten van echte bedrijven, waarbij de uitdaging is de belasting voor de wereld zo klein mogelijk te houden. Duurzaamheid heeft altijd al mijn interesse, net als innovatie, AI, blockchain. Hoe je dat kunt inzetten vind ik razend interessant. Ik vind het een mooie kans dat ik mee mocht doen met deze challenge en de ontwikkelingsdoelen invullen voor zo’n bijzonder gebouw”, besluit Minh-Chau.

Zorg voor mensen met lage inkomens

Ook derdejaars International Business Emma Molenaar kijkt met plezier terug op de challenge. Met haar team waarin ze samenwerkte met studenten van o.a. Avans Hogeschool en Zuyd Hogeschool werkte ze een case uit voor VGZ. “De zorgverzekeraar wil graag goede en betaalbare zorg bieden, maar ziet dat er steeds meer ongelijkheid ontstaat en dat mensen met lage inkomens minder makkelijk de weg vinden naar goede zorg. Daarom wil VGZ bij de eigen medewerkers meer bewustzijn, kennis en skills creëren over de groep mensen met lage inkomens en de problemen waar zij vaak tegenaan lopen. We hebben een ‘Experience week’ bedacht, waarin de medewerkers op een interactieve en creatieve manier kennismaken en samenwerken met deze doelgroep zodat ze betere service kunnen bieden. Doordat het een actieve werkvorm is blijft wat ze meemaken hopelijk beter hangen.”

Deel van Team VGZ, rechts Emma Molenaar (tekst gaat verder onder foto)

“Ik vond het een waardevolle ervaring om mee te doen. We werden echt serieus genomen door de opdrachtgever en we werden ontvangen in hun prachtige gebouw in Arnhem, met allerlei faciliteiten om hybride te werken. Als je in je studententijd kennismaakt met verschillende bedrijven kun je een betere voorstelling maken van waar je later zou willen werken. Daarnaast is het goed voor mijn c.v. én Engels, want verschillende presentaties moesten we doen in het Engels. Logisch als je International Business studeert, maar voor sommige teamgenoten wat minder vanzelfsprekend. Het was wel een ding om afspraken te maken om elkaar te ontmoeten, met onze verschillende roosters. En dan waren er best veel deadlines die we steeds moesten halen. Maar ook erg leuk om te zien hoe je bij het bedenken van een oplossing meteen in je eigen vakgebied duikt, en dan te merken dat anderen een heel andere invalshoek zien.”

Over de SDG Challenge

Studenten worden uitgedaagd een oplossing te bedenken voor vragen rondom duurzaamheid waar bedrijven en instellingen tegenaan lopen. De 17 SDG doelstellingen moeten ervoor zorgen dat er een beter leefbare wereld ontstaat in 2030 door het aanpakken van onder meer armoede en de klimaatcrisis en te zorgen voor bijvoorbeeld toegankelijkheid van onderwijs en gezondheidszorg. De Vereniging Hogescholen, SDG Nederland en jongerencampagnebureau Soapbox organiseren de SDG Challenge waarbij studenten multidisciplinair aan de slag gaan en via tussentijdse opdrachten hun oplossing presenteren aan een deskundige jury.