Opening Drijvend Paviljoen: openbare les over Artificial Intelligence

31 augustus 2023

Het Drijvend Paviljoen kan vanaf nu worden gebruikt voor onderwijs gerelateerde evenementen van Hogeschool Rotterdam, zoals de openbare les van onze lector Raymond Hoogendoorn over Artificial Intelligence op donderdag 21 september. Na afloop van de openbare les volgt de officiële opening van de drie drijvende bollen op locatie RDM Rotterdam.

Wat zou het zonde zijn geweest als het Drijvend Paviljoen verloren was gegaan voor de stad Rotterdam. Vanwege de gedeeltelijke drooglegging van de Rijnhaven, waar naast woningen ook een prachtig stadsstrand en park worden gecreëerd, was er op die locatie namelijk geen plek meer voor het bouwwerk. “Ik ben heel blij dat jullie als Hogeschool Rotterdam een tweede leven geven aan het Paviljoen en hoop dat de komende tien jaar een succes zullen zijn”, zegt architect Pieter Figdor over de samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam, de hogeschool en Gemeente Rotterdam.

De hogeschool huurt het gebouw – dat werd ontworpen en gebouwd voor de World Expo 2010 – van Gemeente Rotterdam. Vorig jaar werd het Drijvend Paviljoen eerst verhuisd naar de Schiehaven, om vervolgens naar Heijplaat te worden gesleept. Het bijzondere gebouw transformeren naar een evenementenlocatie voor de hogeschool had nogal wat voeten in de aarde.

Duurzaamheid

“Hoe leg je bijvoorbeeld een glasvezelnetwerk aan in een gebouw dat op water drijft”, noemt projectleider Marlou Vos als voorbeeld van een van de uitdagingen. “Alles staat in het teken van duurzaamheid. Zo komt er een drijvende windturbine die stroom opwekt voor het Drijvend Paviljoen. Dat soort zaken heeft tijd nodig.”

Maar de klus is (grotendeels) geklaard en kunnen er inmiddels onderwijsevenementen worden georganiseerd. In de ene ruimte kan bijvoorbeeld een lezing worden gegeven voor 150 bezoekers, waarna in de andere bollen in groepjes kan worden gebrainstormd.

Openbare les

Op donderdag 21 september gaat lector Raymond Hoogendoorn in op de vraag hoe we kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om de logistieke sector in de regio duurzamer en efficiënter te maken. Een betere onderwerp is bijna niet te bedenken voor de officiële opening van het Drijvend Paviljoen als evenementenlocatie van de hogeschool. Meld je hier aan voor de openbare les en de opening.