Onvergetelijke Koningsdag voor studenten na gesprek met prins en prinses

28 april 2023

Zelfs toen een beveiliger kwam zeggen dat het tijd was om te gaan, wilden prinses Laurentien en prins Constantijn nog wat vragen stellen aan onze studenten Jacoliene Hokke en Aykan Güzelküçük. Het werd voor Mentoren op Zuid en de Talenthub een Koningsdag om nooit te vergeten.

Heel eerlijk? Jacoliene was best een beetje teleurgesteld dat ze niet in gesprek kon met koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Daar had ze tenslotte wekenlang naar uitgekeken. “Maar uiteindelijk ben ik heel tevreden over de ontmoeting met prins Constantijn en prinses Laurentien. Het was een open en spontaan gesprek en ze stelden heel leuke en goede vragen. Ze waren écht geïnteresseerd.”

Jacoliene, die de deeltijd lerarenopleiding Aardrijkskunde volgt, mocht vertellen over haar ervaringen bij Mentoren op Zuid, waar ze als mentor een mentee onder haar hoede heeft gehad. Mentoren op Zuid is een programma van ons Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) en koppelt leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs in Rotterdam aan betrokken studentmentoren. Zij coachen en begeleiden de leerling een op een bij huiswerk, loopbaanoriëntatie, het kiezen van een vervolgstudie of het ontdekken van hun talent. De leerlingen ontwikkelen zichzelf en de studenten werken tegelijkertijd aan hun eigen professionele identiteit.

(tekst gaat verder onder de foto)

Prinses Laurentien luistert aandachtig naar het verhaal van Jacoliene. Foto: Hans Tak

Daar wilden de prins en prinses alles over weten. “Er waren zes minuten ingeruimd voor ons gesprek”, blikt Jacoliene terug. “Maar toen de rest van de koninklijke familie als verder was gelopen, wilden ze nog veel meer vragen stellen. Zelfs toen een beveiliger er iets van zei, bleven prins Constantijn en prinses Laurentien zitten. Dankzij hen werd het een gesprek van tien minuten. Ik hoorde van mensen dat ze ook op tv zeiden dat het gesprek te kort duurde, omdat ze Mentoren op Zuid en de Talenthub zulke mooie projecten vinden. Ik heb het nog niet teruggekeken, want ik ben gelijk gaan feesten, haha.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Prins Constantijn in gesprek met de studenten en leerlingen van Mentoren op Zuid en Talenthub op Zuid. Foto: Hans Tak

Ook onze Social Work-student Aykan nam deel aan het gesprek met prins Constantijn en prinses Laurentien. Hij vertelde de koninklijke familie over de Talenthub op Zuid, een samenwerking met Albeda. Hierin ondersteunen studenten jongeren bij het creëren van een passend studieloopbaanplan.

“De prins en prinses waren heel chill”, zegt Aykan. “Daardoor viel het met mijn zenuwen ook wel mee. Ze toonden oprechte interesse en stelden veel vragen over mijn persoonlijke situatie en over hoe het er bij Talenthub op Zuid aan toe gaat. Ik vond het al bijzonder dat de koning zijn 10-jarig jubileum in Rotterdam kwam vieren. Dat ik dan ook nog in gesprek mocht met leden van het koninklijk huis maakt het extra speciaal. Deze Koningsdag is voor mij onvergetelijk.”

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima lopen samen met burgemeester Aboutaleb door Rotterdam-Zuid. Foto: Hans Tak

Bekijk hier de aftermovie van Mentoren op Zuid: