"Onderzoek is onze vernieuwingsmotor"

Zakia Guernina over onderzoek aan Hogeschool Rotterdam

29 maart 2019

Hoe staat Hogeschool Rotterdam ervoor? Is ons onderwijs echt zo inclusief en contextrijk als we beweren? Wat doen we eigenlijk aan onderzoek en waarom? En hebben we over vijf jaar nóg meer locaties, of gaan we juist toe naar één grote campus? We vroegen aan de drie leden van ons College van Bestuur om terug te blikken op afgelopen jaar, én een doorkijkje te bieden op de toekomst. In deze tweede aflevering: collegelid Zakia Guernina. “Groei in de domeinen techniek en onderwijs is belangrijk, maar groei in het economisch domein moeten we zien te beperken.”

Goed onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. En dan niet onderzoeken om het onderzoeken, maar omdat het impact heeft. Impact op de samenleving, waar talloze vraagstukken spelen waarmee studenten van Hogeschool Rotterdam aan de slag gaan.

Waarom is onderzoek zo belangrijk voor Hogeschool Rotterdam?
“Wij willen onderwijs bieden dat vanuit de Rotterdamse context wordt gevormd. Dat kunnen we alleen maar doen als ons onderwijs continu blijft aansluiten op die context. Dan heb je onderzoek nodig om het onderwijs te kunnen vernieuwen. Onderzoek is onze vernieuwingsmotor. Daarom zie je het in de complete organisatie terug. Elke student krijgt een set met ‘21st Century Skills’ mee. Zo moeten ze nieuwsgierig en onderzoekend zijn. Want zodra ze hier met een diploma de deur uit lopen, is de arbeidsmarkt al weer veranderd. Dus is het van groot belang dat ze onderzoekende capaciteiten hebben om daarop in te spelen.”

Wat waren in 2018 hoogtepunten op het gebied van onderzoek?
“Wat we op het gebied van zorginnovatie hebben gecreëerd, is uniek in Nederland. Zowel qua omvang als kwaliteit. We zien een mooie vervlechting van Kenniscentrum Zorginnovatie met het Instituut voor Gezondheidszorg. Ook is een uitbreiding zichtbaar, omdat zorgtechnologie steeds belangrijker wordt. Dus sluiten ook andere instituten zich aan. Zo wordt samen met het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie een betaalbare sociale robot gecreëerd. Die robot zorgt voor een positief gevoel, vergelijkbaar met de interactie met dieren. Daarnaast is vanuit het Instituut voor de Gebouwde Omgeving in 2018 het ‘Happy Healthy Ageing’-project uitgevoerd in samenwerking met de opleiding Technische Informatica (Instituut Communicatie Media en Informatietechnologie). Het doel van dat project was om ouderen te ondersteunen met technologie. Op die manier komen verschillende werelden zoals zorg en technologie steeds meer samen en ontstaat er een uitgebreid netwerk.”

“Artificial intelligence. Dat moet een stevige pijler worden, omdat het elk werkveld raakt.”

Wat zijn hobbels bij de verbinding tussen onderwijs en praktijkgericht onderzoek?
“Twee verschillende hartritmes, zoals ik dat noem. Onderzoek duurt een bepaalde onafgebroken periode en ons onderwijs is curriculum- en roostergericht. Wat dat betreft is het wel eens zoeken hoe die twee bij elkaar moeten komen. Dat is erg complex, maar dat gaat steeds beter dankzij een goede samenwerkingen tussen de kenniscentra en de opleidingen.”

Op welk gebied kan Hogeschool Rotterdam meer aan onderzoek doen?
“Artificial intelligence. Dat moet een stevige pijler worden, omdat het elk werkveld raakt. Van het economisch domein tot de bouw. Overal kom je met grote datavraagstukken in aanraking. Door op dat gebied onderzoek te doen, kunnen we ons onderwijs op dit vlak vernieuwen. Ook wat betreft de ethiek. We willen professionals afleveren die niet alleen prachtige dingen kunnen doen met data en intelligence, maar die zich er ook van bewust zijn dat er ethische vraagstukken aan vast zitten. Daarom hebben we de kenniscentra en instituten de opdracht gegeven op dit gebied plannen uit te werken. Daar gaan we in investeren. Het moet iets bijzonders worden.”

“RDM is een van onze parels, en niet alleen vanwege de prachtige locatie in de haven.”

Wat kunnen we in 2019 nog meer verwachten op het gebied van onderzoek?

“RDM Centre of Expertise bestaat tien jaar. Het is een van onze parels, en niet alleen vanwege de prachtige locatie in de haven. Er wordt veel onderzoek gedaan naar innovaties voor de haven en de stad. Met een groot aantal partners hebben we op RDM de IT Campus geopend, omdat het van wezenlijk belang is het aantal IT-professionals in Rotterdam te laten groeien. Ook is groei in de domeinen techniek en onderwijs belangrijk, terwijl we die groei in het economisch domein moeten zien te beperken. Dat worden belangrijke onderwerpen in 2019.”

Hogeschool Rotterdam heeft in 2018 haar onderzoeksfunctie verder uitgewerkt. Bij de hogeschool staat praktijkgericht onderzoek altijd in verbinding met het onderwijs en de relevante beroeps-praktijk. Het onderzoek aan Hogeschool Rotterdam is georganiseerd in zes kenniscentra en twee Centres of Expertise. Bij beide stond in 2018 het verhogen van de doorwerking van het onderzoek op onderwijs centraal. In dit interview geeft Zakia Guernina, lid van het College van Bestuur, duiding aan de onderzoeksfunctie en belangrijke ontwikkelingen in 2018.