Onderzoek en onderwijs in dienst van grote noodzakelijke transities

16 december 2022

De energietransitie vraagt de komende jaren om veel meer technisch geschoold personeel. Om die groeiende vraag aan te kunnen, werkt Hogeschool Rotterdam steeds nauwer samen met overheden en bedrijfsleven. Een van die samenwerkingen is deze maand bekrachtigd in een coalitie rondom waterstof; de Human Capital Agenda GroenvermogenNL. En in januari sluit de hogeschool een volgende krachtige coalitie met belangrijke partijen in en rond de Rotterdamse haven.

“We zitten midden in de  energietransitie waarvan de impact alleen maar toe neemt, ook op scherp gezet door de oorlog in Oekraïne. Dit is cruciaal voor Nederland en de manier waarop we hier leven”, weet mede-initiatiefnemer Ron Bormans van Hogeschool Rotterdam. “Dit vraagstuk is zo enorm, dat los je alleen op door samen te werken en anders te werken.”

De kick-off van Human Capital Agenda GroenvermogenNL.

Waterstof is een belangrijk onderdeel van die energietransitie en neemt de komende jaren een enorme vlucht. Net als de vraag naar technisch geschoold personeel om dat mogelijk te maken. De kern van GroenvermogenNL is meer human capital te genereren rond waterstof door opleidingen, trainingen en cursussen voor docenten, professionals en omscholers aan te bieden binnen een Learning Community en zo bij te dragen aan een Nationaal Kennisplatform. Hogeschool Rotterdam is gevraagd de liaison te zijn voor regio West-Nederland.

Krachten bundelen

In januari bekrachtigt Hogeschool Rotterdam een andere regionale, intensieve samenwerking. Bormans: “We zijn één van de initiatiefnemers van de zogeheten Human Capital Coalitie Energietransitie, waarin het Rotterdamse bedrijfsleven, de gemeente en het Rotterdamse beroepsonderwijs de krachten bundelen. We gaan ons onderwijs en onderzoek nog nadrukkelijker in het teken plaatsen van deze grote opgave.”

Ook binnen de hogeschool worden de grote maatschappelijke thema’s stevig verankerd. “Binnenkort publiceren we onze nieuwe strategische agenda, waarin onze aanpak met betrekking tot de energie- en klimaattransitie centraal staan”, aldus Bormans. “Ik ben ook blij dat we vanaf 1 januari de krachten bundelen van RDM Centre of Expertise en Kenniscentrum Duurzame HavenStad in ons nieuwe CoE HRTech, waarmee we nog beter dan nu ons onderzoek en onderwijs in dienst kunnen stellen van deze grote en o zo noodzakelijke transities.”

Human Capital Agenda (HCA) from VideoMatic on Vimeo.