Menu English

‘’Nu kan ik ook online pitchen voor top-investeerders’’

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

02 april 2020

Het onderwijs bij Hogeschool Rotterdam gaat door, maar nu online. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks de ervaringen van studenten en docenten over onderwijs geven en krijgen op afstand. Justin de Ruiter, derdejaarsstudent Creative Media & Game Technologies: “We zijn een kleine opleiding, we kunnen alles makkelijk flexibel bepalen”

Ben je aan het studeren op het moment?

‘’Ja, ik was met het project ‘Internationale Innovatie’ bezig.  Dit project is een ‘vrije opdracht’, waarbij ik online research doe naar doelgroepen. Zo heb ik regelmatig video-calls. Al lang voordat de ‘videogekte’ naar Nederland kwam… Onlangs zelfs met een student uit Finland.’’ 

Hoe ziet je dag eruit?

‘’Mijn wekker gaat om 8:30 uur. Dan heb ik nog iets aan mijn dag. Een dag in de week, op maandag, heb ik geen school. Dan werk ik bij internetbureau Netvlies als front-end developer. Ik maak de voorkant van websites. Gisteren maakte ik een game voor de website van Nijntje. Normaal ga ik naar kantoor en hou ik kantoortijden aan. Vanmiddag heb ik een video-call voor school staan. ’s Avonds loop ik hard of sport ik thuis voor de tv met filmpjes van de sportschool.’’ 

Hoe bevalt het studeren op afstand? Wat gaat goed? 

‘’Goed! Sowieso doe ik veel online met mijn studie. We hebben niet veel lessen, wél veel eigen projecten. Nu besteed ik zelfs meer tijd aan school dan normaal. Studeren is prima te doen dankzij videobellen. Docenten zijn snel geswitcht naar online lesgeven en makkelijk te bereiken. De online omgeving in Teams was snel aangemaakt. CMGT is geen grote opleiding, met een niet-standaard rooster. We kunnen alles makkelijk flexibel bepalen. 

Online geeft nog meer positieve kansen. Wij gaan nu, voor onze ‘Innovatie Opdracht’, digitaal pitchen volgens de ‘dragons’ den’. Dit houdt in dat we online ons product pitchen bij top-investeerders. Zelfs met mensen uit Berlijn!’’

Wat kan beter?

‘’Het is anders om thuis in mijn eentje aan een individueel project te werken, dan op school in mijn eentje te werken. Even overleggen, kletsen en samen sporten gaan echt niet meer meer. Ik mis de sociale contacten.’’ 

Welke vakken volg je nu online? Welke online tools gebruik je nu voor je studie?

‘’Het vak ‘Programmeren’. Ik mag kiezen uit zo’n twaalf opdrachten. Denk aan het maken van een app, blockchain of Artificial intelligence. Vanuit online documenten, maak ik bijvoorbeeld zelfstandig een app. Wanneer ik klaar ben, vraag ik een assessment aan bij mijn docent. Normaal zit ik naast mijn docent en nemen we samen de opdracht door. Nu krijg ik een online beoordeling. 

Alle tools een beetje door elkaar! Microsoft Teams en Screensharing vanuit school. Zoom met mijn groepjes. Whereby en Google Hangout vooral voor mijn werk.’’

Welke onderdelen van je opleiding kun je momenteel niet doen?

‘’Valt eigenlijk mee, vrijwel alles gaat door! Behalve het fysieke project ‘het bouwen van een interactieve fysieke installatie’ voor het Bevrijdingsfestival. Het project is een kruising tussen techniek en kunst. In ons Stadslab bij Wijnhaven, kun je normaal gesproken fysieke dingen bouwen. Daar heb je houtsnijders en 3D-printers. Hopelijk weet ik snel meer over de doorgang.’’ 

Wat mis je het meest aan onderwijs op locatie?

‘’Het niet-onderwijs stukje. Even kletsen en koffie halen met vrienden. Nu spreek ik die alleen maar online.’’

Lees ook de andere interviews