Onderzoek naar zorg in de laatste levensfase tijdens de coronacrisis

Co-Live: Ervaringen van naasten en zorgverleners

14 december 2020

De coronacrisis zet de zorg nog altijd onder grote druk. Dat geldt in het bijzonder voor zorg in de laatste levensfase. Om te kunnen begrijpen hoe dit het welzijn van betrokkenen beïnvloedt, is het belangrijk om nu na te gaan hoe zij deze situatie ervaren en wat het met ze doet. Door nu vast te leggen wat er gebeurt kunnen we lessen trekken voor de toekomst en de zorg verder verbeteren.

Na de eerste golf leek het de goede kant op te gaan met het aantal nieuwe besmettingen, maar helaas staat de wereld nog altijd op zijn kop door de coronacrisis. Ook tijdens deze tweede golf is het extra lastig om (op een goede manier) afscheid te nemen van iemand die je lief is. Ook is zorg verlenen aan een patiënt in deze coronacrisis complex. De werkdruk is hoog, de kans om zelf besmet te worden is reeël en de zorgerlener maakt vele schrijnende situaties mee bij het afscheid nemen. Dat geldt niet alleen als iemand overlijdt door het coronavirus, maar ook als mensen overlijden door andere aandoeningen.

We weten nog weinig over wat dit betekent voor mensen en voor de samenleving. Welke invloed heeft dit op ons welzijn? Op onze slaap? Op het ervaren van spanning en verdriet? Op onze gezondheid? Welke problemen kunnen we op langere termijn verwachten? Een groep van onderzoekers van verschillende hogescholen en universiteiten doet daarom onderzoek binnen het Co-Live project naar de ervaringen van zorgverleners en naasten van mensen die tijdens deze coronacrisis zijn overleden. Zo kunnen we met steeds meer inzichten steeds betere lessen trekken voor de toekomst en de zorg verder verbeteren.

Dit project is een samenwerking van Stichting PALZONErasmus MCAmsterdam UMC, Utrecht UMCUniversiteit voor Humanistiek en Hogeschool Rotterdam.

Meewerken aan het onderzoek

Deel uw ervaring als zorgverlener of naaste

Wij zijn op zoek naar naasten en zorgverleners, zoals verpleegkundigen, artsen en vrijwilligers in de zorg, die hun ervaringen met ons willen delen. Als u vanaf 1 oktober betrokken bent geweest bij het overlijden van een patiënt of cliënt die u in zorg had, kunt u de vragenlijst invullen. De patiënt/cliënt hoeft niet aan Corona te zijn overleden. Deze uitnodiging geldt voor professionele zorgverleners, maar ook voor vrijwilligers in de zorg.

Mocht u als naaste een dierbare verloren hebben, mag u ook de vragenlijst voor naasten invullen.

Het invullen kost u ongeveer 15 minuten. Het onderzoek is in principe anoniem, maar als u dat wilt, koppelen we de resultaten van het onderzoek na afloop aan u terug. Dit kunt u aangeven op het einde van de vragenlijst. Alvast hartelijk dank voor uw medewerking. Wij wensen u veel sterkte voor de komende tijd.