Unieke samenwerking in aanpak kinderarmoede

Wetenschap, beleid en praktijk verbonden

01 februari 2022

Lector Mariëtte Lusse wordt per 1 februari 2022 benoemd tot lector Kinderarmoede bij Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam.

Mariëtte Lusse houdt zich al langer bezig met de thema’s kwetsbare gezinnen, kansengelijkheid en kinderarmoede en zet haar onderzoek naar gezinnen in armoede voort vanuit het Onderzoeksprogramma Kinderarmoede. In deze unieke samenwerking tussen Nationaal Fonds Kinderhulp, de gemeente Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Hogeschool Rotterdam (HR) worden wetenschap, beleid en praktijk op het gebied van kinderarmoede met elkaar verbonden. Het onderzoeksprogramma staat onder leiding van prof. dr. Nicole Lucassen (bijzonder hoogleraar Kinderarmoede, EUR) en dr. Mariëtte Lusse (lector Kinderarmoede, HR).

In Rotterdam, de stad met de meeste armoede in Nederland, groeit gemiddeld één op de zes kinderen op in een gezin dat kampt met armoede. Schulden, of de dreiging van een lege koelkast of huisuitzetting, leiden tot veel stress. Deze stress zet het  doen- en denkvermogen van ouders en kinderen onder druk  en stelt hen minder in staat om beslissingen gericht op de lange termijn te nemen. Dat kan betekenen dat het overzicht in rekeningen en afspraken ontbreekt en dat ouders minder aandacht hebben voor hun kinderen of minder geduldig zijn. Bovendien leven gezinnen in armoede vaker in minder veilige buurten, met slechtere rolmodellen en minder faciliteiten, wat ingrijpende gevolgen heeft voor het dagelijks leven, de gezondheid en het welbevinden van alle gezinsleden en het toekomstperspectief van kinderen en jongeren.

Professioneel handelen in het omgaan met kinderarmoede

Omdat armoede vaak over meer gaat dan alleen een gebrek aan geld hebben kinderen, jongeren en (aanstaande) ouders die met armoede kampen problemen op meerdere terreinen. Dat maakt omgaan met gezinnen in armoede complex, wat bij professionals tot handelingsverlegenheid kan leiden. Mariëtte Lusse zal zich vooral richten op de vraag hoe professioneel handelen en de professionele structuur bij een integrale aanpak zo vormgegeven kunnen worden dat deze optimaal bijdragen aan het signaleren en creëren van stabiliteit en perspectief voor kinderen. Hiermee bouwt zij voort op het door haar (i.s.m. Annelies Kassenberg, Hanzehogeschool Groningen) ontwikkelde drieluik aan handreikingen voor jeugdprofessionals. Deze handreikingen bieden onderbouwde werkwijzen om armoede te Signaleren en gezinnen in armoede te Ondersteunen en Stimuleren (SOS bij kinderarmoede). Deze inzichten zijn verrijkt in een monitor en leerkring (uitgevoerd met Liesbeth van der Ree en Leonie le Sage) met informele organisaties die op initiatief van het Sint Laurensfonds integrale ondersteuning bieden aan gezinnen in armoede.

Over Mariëtte Lusse

Dr. Mariëtte Lusse verdiept zich als pedagoog in grootstedelijke vraagstukken. Sinds 2014 leidt zij het lectoraat ‘Samenwerken met ouders’. Deze onderzoeksgroep ontwerpt, implementeert en test werkwijzen om de samenwerking met ouders in achterstandssituaties te verbeteren op thema’s die er toe doen voor de toekomstkansen van kinderen, zoals taalontwikkeling, leren, schoolloopbaankeuzes en preventie van schooluitval. Sinds 2016 deelt zij de wetenschappelijk onderbouwde en in de praktijk beproefde werkwijzen die dit oplevert in de ‘Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders’. Mariëtte Lusse zal het lectoraat Kinderarmoede vormgeven naast het al bestaande lectoraat ‘Samenwerken met ouders’.