Studenten studeren af met duurzame en inclusieve producten

Afstudeershow met ‘matroesjka-krukken’ en ‘IKEA-kleren’

09 juli 2021

Een betere wereld begint bij jezelf; dat weten de studenten van Arts & Crafts maar al te goed. Op de afstudeershow van deze Associate degree-opleiding van de Rotterdam Academy zijn allerlei inclusieve en duurzame producten te zien. Afgelopen woensdag was de opening.

“Mijn hartsvriendinnen heb ik uitgenodigd voor de show. Daar hangen ze!”, zegt Lisa van den Hudding lachend. Ze wijst naar een poster boven haar stand met daarop twee meiden die een spijkerjasje dragen. Lisa is één van de 33 studenten die een stand heeft op de afstudeershow van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts. De tentoonstelling vindt plaats in het voormalige stadsarchief in Rotterdam-West dat is omgetoverd tot hippe expositieruimte. Over twee uur begint de opening en komen de eerste gasten binnen. De hapjes en drankjes staan al klaar en de muziek is getest. Iedereen heeft er zin in.

Goodwill Dumping
De poster met de twee meiden is onderdeel van het afstudeerproject van Lisa. “De documentaire Goodwill Dumping heeft veel indruk op mij gemaakt. We denken dat gedoneerde kleding door mensen in andere landen wordt gebruikt. In werkelijkheid worden die kleren weggegooid omdat de kwaliteit te slecht is om ze nog te dragen. En we doneren steeds meer kleding omdat we vaker naar de winkel gaan om iets nieuws te kopen. Vooral tienermeiden doen dit. Ik heb daarom deze kledingset gemaakt. Met daarin een spijkerjasje, leuke stofjes en naaispullen, zodat je het jasje kan blijven aanpassen en herstellen, en nooit hoeft weg te gooien. Om de doelgroep aan te spreken heb ik de poster gemaakt”, aldus Lisa.

Ook Abimifoluwa Akinwole heeft kleding gemaakt. Niet om de wereld duurzamer te maken. Haar doel is inclusiviteit. Ze vertelt: “Zes jaar geleden kwam ik vanuit Nigeria naar Nederland. Ik volg de ontwikkelingen in mijn moederland nog steeds op de voet. Vrijheid van meningsuiting en jezelf kunnen zijn vind ik erg belangrijk. In oktober 2020 waren er massale demonstraties in Nigeria als reactie op buitensporig ingrijpen van de politie. De demonstraties werden hard neergeslagen. Deze gebeurtenissen grepen mij ontzettend aan. Mijn afstudeerproject is daarom de kledinglijn ‘Soro Soke’. Dit betekent ‘Speaking Up’ in het Yoruba, een taal die gesproken wordt in Nigeria. Met het dragen van een shirt, jurk of broek van Soro Soke spreek je je uit tegen onderdrukking en onrechtvaardigheid.”

Afgestudeerde studenten Lisa van den Hudding en Abimifoluwa Akinwole van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts.

Reuse & Reduce
Het komt niet uit de lucht vallen dat Lisa en Abimifoluwa producten hebben gemaakt die duurzaam en inclusief zijn. Opleidingsmanager Sascha Warmenhoven Venderbos: “In ons onderwijs besteden we aandacht aan maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Hierdoor leren de studenten deze thema’s kennen, maar ze bepalen zelf of ze er iets mee doen.” Hij geniet van de tentoonstelling in ‘Het Archief’: “Dit jaar is de afstudeershow zowel online als op locatie. Daar ben ik erg blij mee. Vorig jaar was de tentoonstelling vanwege corona alleen online.”

Corona had ook invloed op andere zaken. Het onlineshoppen nam onder andere toe. Kim de Louw zag dat dit grote gevolgen had voor het milieu: “Bij online bestellingen wordt ieder artikel in een doos geleverd die meteen weer bij het afval terechtkomt. Ik wilde ervoor zorgen dat onlineshoppen minder schadelijk is voor het milieu. Daarom heb ik een verzenddoos gemaakt die herbruikbaar is. Met daarop een gezicht zodat mensen bij het ontvangen van hun pakket er even naar kijken en nadenken over overconsumptie. Vandaar de titel van mijn project: ‘Overconsumptie krijgt een gezicht’. Hierbij bedacht ik de slogans ‘Your order has impact’ en ‘Reuse & Reduce’. Ik hoop dat mensen zo bewuster worden van de gevolgen van hun gedrag.”

Afgestudeerde studente Kim de Louw van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts.

‘Matroesjka-krukken’ en ‘IKEA-kleren’
“Veel mensen denken bij mijn ontwerp aan matroesjka-poppen”, zegt Ramon Nelissen met een glimlach. Hij vertelt: “Ik wilde een multifunctionele meubelset maken. Ik kwam toen op het idee om krukken te maken die je in elkaar kunt schuiven. En die je kunt gebruiken als kruk en als tafel. Zo kun je met een paar krukken er een tafel van maken, maar je kunt ook door twee krukken op elkaar te zetten een statafel krijgen. De krukken zijn handig voor mensen die klein behuisd zijn. Omdat je de krukken vaak oppakt moeten ze licht zijn. Ik heb daarom kurk gebruikt in combinatie met multiplex. De kurk is restafval van de kurkindustrie. Dat is duurzaam. En het materiaal ziet er ook nog eens mooi uit.”

Mara Over heeft geen meubels gemaakt, maar ze werd er wel door geïnspireerd: “In de mode-industrie wordt er gesproken over het duurzaam produceren van kleren. Dat is denk ik niet de juiste discussie. Want alles dat we maken komt uiteindelijk via een afvalberg in het milieu terecht. Het is beter om met elkaar na te denken hoe we minder grondstoffen kunnen gebruiken. Ik bedacht hiervoor een manier toen ik rondliep in de IKEA in Delft. Elke meubelshop verandert regelmatig het aanbod dat je in de winkel kan zien. Ik kwam op het idee om de stoffen van de weggegooide banken, kussens en tapijten te gebruiken voor het maken van kleren. IKEA is enthousiast over de kleren die ik hiermee hebt gemaakt, en ze willen er meer over weten.”

Afgestudeerde studenten Ramon Nelissen en Mara Over van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts.

Bezoek de show
De afstudeershow van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts is nog te zien tot en met zondag 11 juli (vrijdag van 12.00 tot 19.00 uur, zaterdag en zondag van 12.00 tot 18.00 uur) bij ‘Het Archief’ (Robert Fruinstraat 52, Rotterdam). En online via artsandcraftsgraduates.nl.