Met veerkracht vooruit

Dialoogpodium is van start!

18 februari 2022

We zijn los! Gisteren kwamen studenten van Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit en het Albeda College bijeen om zich te buigen over de drie thema’s die centraal staan op donderdag 10 maart, tijdens het event 'Met veerkracht vooruit' van Nieuw Rotterdam.

Burgerschap en inclusie, woonbeleid en de duurzame transitie in de haven, alle drie zijn het thema’s die op 10 maart centraal staan en waar juist een frisse blik nodig is van een nieuwe generatie om tot verandering te komen. Om de studenten te helpen hun visie te delen, konden zij tijdens deze Masterclass hands-on dialoogvaardigheden oefenen en hun kennis en ervaring over de thema's met elkaar delen. Jasmin Sharif, Community manager & matchmaker bij Jongerenambassadeurs, leidde de masterclass.

Als ze zelf burgemeester zouden zijn, dan zouden de studenten vooral mensen samenbrengen uit verschillende culturen en wijken. Door nieuwe mensen te ontmoeten, ga je anders om met je eigen vooroordelen en ga je elkaar beter begrijpen. Dat zorgt voor beter beleid. Daarnaast zouden studenten inzetten op duurzaamheid, meer groen in de stad, armoedebestrijding, betaalbare woningen en bestrijding van criminaliteit.

De behoefte van studenten om samen te komen en met elkaar in gesprek te gaan, sluit naadloos aan op het initiatief Nieuw Rotterdam. Doel van dit dialoogpodium is om elkaar met een bepaalde openheid, frequentie en intensiteit te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan over onderwerpen die de stad van morgen raken.

Op 10 maart vindt de eerste editie plaats met burgemeester Aboutaleb, wethouders Vermeij, Kurvers en Van Gils, lijsttrekkers, bedrijven & organisaties, experts en betrokken Rotterdammers. Dit is een uitgelezen moment om elkaar weer - na lange tijd in lockdown - in de ogen te kijken en het gesprek aan te gaan, vlak voor de nieuwe bestuursperiode.