Meerwaarde praktijkgericht onderzoek voor oplossen van stedelijke vraagstukken

Belangrijke bijdrage hogescholen

29 september 2017

Op initiatief van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA en de Vereniging Hogescholen, kwam vandaag een divers gezelschap van belanghebbenden op het gebied van praktijkgericht onderzoek en grootstedelijke vraagstukken bijeen. Verschillende sprekers, waaronder Marja van Bijsterveldt, burgemeester van Delft, Thom de Graaf en Michaël van Straalen, lichtten toe hoe zij praktijkgericht onderzoek van het hbo inzetten voor deze vraagstukken.

Eerder dit jaar is de City Deal 'Kennis Maken' ondertekend, die inzet op een versnelling van de oplossing van maatschappelijke opgaven van steden door hierbij op grote schaal onderzoekers, docenten en studenten te betrekken.

Belangrijke bijdrage hogescholen
Volgens Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, leveren hogescholen met onderzoekers, docenten en studenten een belangrijke bijdrage aan het oplossen van stedelijke vraagstukken. Aan hogescholen wordt de professional van de toekomst opgeleid. Door in de buitenwereld onderzoek te doen leren de studenten kritisch te reflecteren, kansen te zien om te innoveren en bruikbare nieuwe kennis te ontwikkelen. De onderzoekers van het hbo werken samen met collega’s uit bedrijven, publieke instellingen en overheden aan vraagstukken waar deze partners in hun praktijk tegen aan lopen. In heel Nederland zijn inmiddels veel voorbeelden van praktijkgericht onderzoek in de stad. “Recent is er een nieuw initiatief gestart, namelijk de City Deal ‘Kennis Maken’. Tien (studenten)steden zijn hierbij aangesloten via het Netwerk Kennissteden. De Ministeries van BZK en OCW, VSNU en Vereniging Hogescholen zijn hiervan partner”, aldus Thom de Graaf.

Meerwaarde praktijkgericht onderzoek in stad
Paul Rutten, Lector Creative Business aan de Hogeschool Rotterdam, vertelde hoe praktijkgericht onderzoek van het hbo bijdraagt aan retailinnovatie in Rotterdam. Het project Retailinnovatie in Rotterdam wil de innovatiekracht van MKB retailbedrijven in de Rotterdamse binnenstad versterken door concrete en toepasbare concepten en diensten te ontwikkelen, direct voor de retailers en voor de context waarin ze hun nering drijven: de Rotterdamse binnenstad. Daarnaast stelt het project ook interventies voor die zijn gericht op innovatie van het Rotterdamse binnenstedelijke winkelgebied. Een belangrijk doel is om studenten van verschillende opleidingen van de Hogeschool Rotterdam ervaring te laten opdoen met een multidisciplinaire aanpak van een complex en actueel praktijkprobleem (wicked problem) en tegelijkertijd praktijkgericht onderzoek en het onderwijs verder te ontwikkelen ten dienste van innovatie en ontwikkeling in Rotterdam.

Lees hier meer: Tien (student)steden zijn aangesloten bij City Deal 'kennis maken'