Circulair is niet eng en duur, maar spannend en inspirerend

21 januari 2019

Wat denk je als je een poster van een festival ziet hangen? Vast niet dat het produceren van het promotiemateriaal 3,1 kilogram aan CO2 per kilo heeft gekost. “Dat zijn zes badkuipen vol met CO2”, zegt Esra Unsalan, vierdejaarsstudent Entrepreneurship & Retail Management.

Ze vertelt haar verhaal in de grote hal van Hogeschool Rotterdam locatie Kralingse Zoom, waar de themadag Circular Harvest wordt georganiseerd. Het evenement is een onderdeel van de Week van de Circulaire Economie en tevens de afsluiting van de minor Circular Economy & Business Innovation.

Met een aantal medestudenten deed ze voor Blue City en grafisch ontwerpbureau Studio VAST onderzoek naar offline promotiemateriaal. De twee partijen organiseren het Plastic Playground Festival en willen dat zo duurzaam mogelijk promoten. Esra: “Het meest gebruikte offline promoproduct voor festivals in Nederland zijn posters. Voor de productie van het papier wordt dus erg veel CO2 gebruikt. Daarom hebben we voorgesteld voortaan papier te gebruiken dat van landbouwafval wordt gemaakt. Op die manier hoeft er geen nieuwe bron te worden aangeboord. Daarnaast is de inkt die doorgaans wordt gebruikt zeer schadelijk voor het milieu vanwege de chemicaliën. Gelukkig kwamen we erachter dat er ook biologisch afbreekbare inkt bestaat.”

Het is slechts een voorbeeld van de vele onderzoeken die studenten hebben gedaan naar circulaire oplossingen. Dit tot grote tevredenheid van Hans Stegeman, hoofd research & investment bij Triodos Investment Management. “Ik vind het prachtig dat de studenten laten zien dat we heel praktische oplossingen kunnen bieden. Circulair is niet eng, duur en vervelend. Integendeel. Het gaat om slimme dingen doen. Het is hartstikke leuk om daarmee bezig te zijn. Het is spannend en inspirerend.”

Er moet iets veranderen

Een circulair geproduceerde festivalposter lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar heel veel druppels maken een flinke plas. En misschien wel een meer of oceaan. “Misschien gaat het juist wel om die kleine praktische zaken, zodat de bewustwording groter wordt. Maar begrijp me niet verkeerd: er moet rigoureus iets veranderen. Onze economie is nog altijd gericht op dingen vooral niet duurzaam doen. We pakken iets uit de natuur, gebruiken het een keer en daarna gooien we het weg. Terwijl het product dan misschien weldegelijk nog waarde heeft. Daarom is het zo belangrijk dat studenten hier onderzoek naar doen.”

Zo stortte Jason Bos (vierdejaars International Business and Management Studies) zich met zijn groep op een bedrijf dat in Rusland naar diamanten graaft. Door niet machines maar grondwater het meeste ‘opgraafwerk’ te laten verrichten, kan de CO2-uitstoot dalen van 66.732 ton per jaar naar 5157 ton per jaar. Een immens verschil. “Deze manier is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook nog eens goedkoper voor het bedrijf”, zegt Jason. “Als groep mogen we daar best trots op zijn.”

Hij is blij dat hij zich tijdens zijn studie aan Hogeschool Rotterdam op duurzaamheid kan storten. “Het onderwerp heeft mij altijd wel geboeid, maar nu het ook in de opleiding is geïntegreerd, kan ik me er pas echt in verdiepen. Het moet anders in de wereld. Hopelijk kunnen wij daar als studenten een belangrijke steen aan bijdragen.”

Bestuurslid Zakia Guernina van Hogeschool Rotterdam is trots op de bevindingen van studenten, waarmee bedrijven aan de slag kunnen. “Het doel is om het bedrijfsleven mee te nemen in de transitie naar een circulaire economie waarin grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Zonder verlies van kwaliteit. Een belangrijk thema in onze regio, omdat veel industrieën hun ‘footprint’ moeten verkleinen, en daarom ook belangrijk voor ons onderwijs. Hogeschool Rotterdam levert op dit gebied een bijdrage met het lectoraat Circulaire Economie en het Fieldlab Circular Economy. Hoe mooi is het dat studenten leren werken vanuit dit principe, al voordat zij het bedrijfsleven instappen?”

Eigen footprint

Met zo’n 40.000 studenten en 4.000 medewerkers staat het thema ‘circulair’ uiteraard ook bij Hogeschool Rotterdam zélf “hoog op de agenda”, zegt haar collega collegelid Wijnand van den Brink. Vanuit zijn portefeuille Bedrijfsvoering gaat hij zich dit jaar op dit onderwerp storten, omdat de hogeschool de eigen ‘footprint’ uiteraard ook zo circulair mogelijk wil achterlaten.