Bij de vertrouwenspersonen van de hogeschool kun je altijd terecht

01 februari 2022

Sinds de BOOS-aflevering over The Voice of Holland valt de term ‘vertrouwenspersoon’ weer regelmatig, ook binnen Hogeschool Rotterdam. Ze zijn speciaal opgeleid om naar jouw verhaal te luisteren en te ondersteunen.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet alleen voorbehouden aan de media of televisie. Eén op de twee tot drie vrouwen krijgt ermee te maken, blijkt uit onderzoek. Hierbij gaat het met name om jongeren tussen 18 en 24 jaar. Onlangs publiceerde Amnesty dat 18 procent van de vrouwen ooit een verkrachting heeft meegemaakt. Bij 11 procent gebeurde dat tijdens de studententijd. Jongens overkomt het ook, maar minder vaak.

Wat verstaan we eigenlijk onder seksueel grensoverschrijdend gedrag? “Bijvoorbeeld het sturen van ongepaste appjes of het maken van opmerkingen”, zegt Marleen Braat, een van de vertrouwenspersonen van Hogeschool Rotterdam. “Of het daadwerkelijk zitten aan iemand, tot verkrachting en alles wat daar tussenin zit. Het is een breed begrip. Vaak is er sprake van een afhankelijkheidsrelatie;  slachtoffer en pleger kennen elkaar. Het feit dat het kan, het feit dat de gelegenheid er is, dat maakt dat het gebeurt. Ook binnen een organisatie als de hogeschool.”

Verhaal delen

#Metoo heeft voor meer openheid gezorgd. Er wordt de laatste jaren meer over seksueel grensoverschrijdend gedrag gepraat, er komen meer slachtoffers in de openbaarheid, media en politiek hebben er meer aandacht voor.

Marleen: “Nu, met het schandaal rond The Voice of Holland zie je dat vrouwen die het hebben meegemaakt de moed hebben om erover te praten. Het is heel belangrijk je verhaal te vertellen als je seksueel grensoverschrijdend gedrag hebt meegemaakt. Je bent niet de enige. Vaak voel je schuld en schaamte om erover te praten en wil je je ervaring geheim houden. De kans is groot dat je er stress van ondervindt. Wij zijn als vertrouwenspersoon speciaal opgeleid en aangesteld om naar jouw verhaal te luisteren en jou op te vangen en te ondersteunen. We doen niet aan ‘victim blaming’’ of goedpraten. Je kunt een vertrouwenspersoon vertrouwen.”

Anoniem

Als je contact hebt opgenomen met een van de vertrouwenspersonen, kijkt hij of zij samen met jou wat er moet gebeuren. De mogelijkheden zijn divers. Van zelf de pleger aanspreken, professionele bemiddeling of een eerlijk en onafhankelijk onderzoek door een commissie. Soms is aangifte of verwijzing belangrijk. “Als melder bepaal je welke actie voor jou de beste is. Ook als je anoniem wilt blijven, is het belangrijk dat je je verhaal deelt”, aldus Gertruud Bartels, een van de andere vertrouwenspersonen van de hogeschool.

Leidinggevenden willen bij het lezen van dit soort berichten vaak graag weten: wat kan ik nu al doen om onze werkvloer veiliger te maken? “Dat kan door met elkaar te praten over wat we ‘normaal’ gedrag vinden. Welke grapjes, opmerkingen en aanrakingen kunnen wel en welke niet? Het is belangrijk dat er een open cultuur heerst, waarin elkaar aanspreken mogelijk is. Voorbeeldgedrag vertonen is belangrijk, vooral als je de ‘machtige’ bent in een afhankelijkheidsrelatie.”

Contact

Het is belangrijk dat iedereen binnen de hogeschool weet dat er vertrouwenspersonen zijn naar wie je toe kunt gaan. Ze stellen zichzelf overigens graag voor aan elke opleiding, team, instituut of dienst. Op deze HINT-pagina vind je alles over de vertrouwenspersonen van Hogeschool Rotterdam en met wie je per instituut, dienst of kenniscentrum contact kunt opnamen. Ze staan altijd voor je klaar.