Minister Ernst Kuipers onderstreept het belang van de opleiding Gezondheidszorg Technologie

30 augustus 2022

Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bezocht maandag studenten van de opleiding Gezondheidszorg Technologie van de Hogeschool Rotterdam. Hij ging onder andere het gesprek aan met de nieuwe lichting eerstejaars studenten. Met zijn bezoek wilde de minister het belang onderstrepen van studenten die kiezen voor het vakgebied zorgtechnologie.

Minister Kuipers: "Gezondheid, zorg en technologie zijn ongelooflijk met elkaar verweven. In de toekomst wordt dat alleen maar meer. En dat is belangrijk. Niet alleen omdat patiënten er baat bij hebben, maar ook om onze zorg overeind te houden. Juist daarom hebben deze studenten een goede studiekeuze gemaakt. De kennis en vaardigheden van zorgingenieurs hebben we hard nodig!"

Technologie kan onze zorg beter en efficiënter maken. De minister kreeg tijdens zijn bezoek aan de opleiding Gezondheidszorg Technologie diverse voorbeelden uit de praktijk te zien waar studenten aan werken. Een van die voorbeelden: een onderzoek naar de inzet van de juiste medicijndispenser. Waar vroeger een zorgverlener handmatig meerdere malen per dag de medicijnen aan een een cliënt gaf, kan dat nu makkelijker met een dispenser. Dit zorgt voor effectievere inzet van de zorgverlener en geeft de patiënt meer vrijheid.

Samenwerking

Opleidingsmanager Mike van den Berg: "We werken nauw samen met zorginstellingen uit de omgeving, zoals het Erasmus MC of het Rijndam Revalidatiecentrum. Die organisaties vragen om dit soort vernieuwingen. Dat brengen we samen met onze studenten in de praktijk. Zo bereiken we met elkaar resultaten waar we trots op zijn!"

(Tekst gaat verder onder de foto)

De voltijd bacheloropleiding Gezondheidszorg Technologie leidt studenten op tot ingenieurs die werken op het snijvlak van zorg en techniek. Binnen de opleiding staat de vraag centraal: Hoe kan de zorg beter, sneller en efficiënter? Tijdens zijn bezoek ging minister Kuipers hierover in gesprek. Maar ook het belang van circulariteit binnen de zorg kwam aan bod. Want hoe gaan we daarmee om?

Onderzoek

Directeur van het instituut Engineering and Applied Science (EAS) Mirjam van den Bosch, waar de opleiding Mens en Techniek onder valt, heeft het thema circulariteit en duurzaamheid hoog op de agenda staan. "Over tien jaar kunnen we ons niet meer voorstellen dat we zoveel plastic weggegooid hebben. Om dat te bereiken, moeten we onderzoek doen naar hoe we effectiever omgaan met grondstoffen binnen de zorg."

Meer informatie

Meer over de opleiding Mens en Techniek is te lezen op de website van Hogeschool Rotterdam: Voltijd bachelor opleiding Mens en Techniek | Gezondheidszorg Technologie - Hogeschool Rotterdam