Mandy blogt over afstuderen tijdens de coronacrisis

04 april 2020

Ze vreesde dat haar afstuderen in rook op zou gaan, maar inmiddels weet Mandy Niël wel beter. Ze blogt nu zelfs om medestudenten te helpen met tips en trucs tijdens afstuderen in quarantaine.

Mama’s Garden; en mooiere afstudeerstage kon Mandy Niël zich bijna niet wensen. Het is een community die bestaat uit moeders, studenten en samenwerkingspartners in onderwijs, zorg en welzijn. Zij organiseren bijeenkomsten voor (aanstaande) moeders en jonge kinderen om hun sociale netwerk te vergroten en het gevoel van capabel ouderschap te vergroten. De afstudeeropdracht van Mandy: hoe kunnen we ervoor zorgen dat er meer moeders en kinderen naar de bijeenkomsten komen?

Onderzoek

Maar toen gooide de coronacrisis roet in het eten. “Bijeenkomsten werden verboden, dus kon mijn onderzoek niet doorgaan”, aldus de 22-jarige studente Crossmediale Communicatie. “Daar gaat mijn afstuderen, dacht ik. Ook omdat ik dacht dat ik nu nooit aan het minimaal aantal uren kon komen. Maar gelukkig konden we mijn onderzoek verplaatsen naar online. Nu ben ik bezig met het vergroten van het bereik van Mama’s Garden op social media en werk ik acht uur per dag. Ik heb het geluk dat ik veel online kan doen, maar ik kan me ook voorstellen dat andere studenten daar niet op kunnen terugvallen.”

Juist ook voor hen blogt Mandy de komende tijd over hoe het is om af te studeren in een maatschappij die wordt gegeseld door de gevolgen van het coronavirus. “Ik wil vooral laten zien dat het erg belangrijk is om positief te blijven. Het heeft geen enkele zin om nu met negatieve gedachten op de bank te gaan hangen. Zo heb ik voor mezelf de positieve punten op een rij gezet. Ik hoef bijvoorbeeld niet meer om 7 uur uit bed, ik ben geen uren reistijd meer kwijt naar Hogeschool Rotterdam en ik ben met mijn eigen lunch goedkoper uit dan in de kantine.”

Ze zegt het met een knipoog, maar de onderliggende gedachte is volgens haar weldegelijk heel belangrijk in deze tijd. Mandy vindt dat er juist nu mooie kansen voor het grijpen liggen. “Je kunt jezelf bijvoorbeeld ontwikkelen op gebieden waarvan je vindt dat je er nog niet goed genoeg in bent. Ik ben bijvoorbeeld niet heel goed in out of te box-denken. Ik ga altijd uit van iets dat bestaat en doe er dan vervolgens iets mee. Terwijl het heel handig is, als ik content voor social media maak, om met heel nieuwe ideeën te komen. Daarin probeer ik mezelf nu te ontwikkelen, door mijn directe omgeving naar nieuwe inzichten te vragen.”

Dat laatste woord is sowieso van doorslaggevend belang voor studenten, vindt Mandy. “Als je nu aan het afstuderen bent, wil je zekerheid. Die krijg je vooral door te vragen, te vragen en nog eens te vragen. Neem contact op met je begeleider van de hogeschool en je stageadres en stel alle vragen die je hebt. Zorg voor duidelijkheid.”

Oplossing

Zelf had Mandy daar aanvankelijk de nodige problemen mee. Op haar eigen laptop had ze geen programma’s, zoals Photoshop en InDesign, terwijl ze die wel nodig heeft om content te maken voor de socials van Mama’s Garden. “Die programma’s kosten een hoop geld, dus ik voelde me bezwaard om te vragen of ik die op mijn eigen computer kon krijgen. Maar toen ik het toch deed, bleek er een heel eenvoudige oplossing te zijn en kon ik de programma’s ook thuis gebruiken. Blijf dus vragen!”

Medio mei hoopt Mandy af te studeren. Hoe ze in de tussentijd te werk gaat, lees je in haar blog. “Ik hoop dat andere studenten er ook iets aan hebben en dat er zo veel mogelijk kunnen afstuderen.”