English

Luisteren naar elkaar; ruimte geven aan verschillende perspectieven binnen Hogeschool Rotterdam

15 mei 2024

Hogeschool Rotterdam spreekt zich wederom hartgrondig uit tegen het onmenselijke leed dat wordt veroorzaakt in conflictsituaties. En wij zijn begaan met het lot van slachtoffers die alle oorlogssituaties maken. Het is evident dat bij de verschillende aanvallen sinds begin oktober in het conflict in Gaza mensen op inhumane wijze in hun vrijheid en veiligheid zijn en worden aangetast.

Voor ons onderwijs is het van wezenlijk belang dat we onze taak – onderwijs & onderzoek - als niet politieke organisatie goed uitvoeren, met een veilige leer- en werkomgeving voor mensen met verschillende achtergronden en verschillende zienswijzen.

Bij ons is er ruimte voor ieders mening. Meningen mogen schuren, meningen mogen verschillen, meningen mogen bevraagd worden en meningen mogen worden uitgedaagd. Een eigen kijk wordt gewaardeerd; dat is iets moois en iets dat we zoveel mogelijk voorleven voor onze studenten en medewerkers. Het is voor ons even belangrijk dat wij ons binnen onze hogeschool allemaal veilig blijven voelen - hoe ingewikkeld de verschillende meningen ook mogen zijn. Een uitspraak van de een, leidt mogelijk tot een onveilig gevoel bij de ander en dat willen we in de klas en op de werkvloer voorkomen. Hierin zijn we lerend.

Wij zijn er om kritische professionals op te leiden met eigen opvattingen. Wat voor ons belangrijk is, is met elkaar in gesprek gaan, naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Woorden kunnen pijn doen en soms is het niet makkelijk om dan in gesprek te blijven. We hopen dat we samen de moed en het geduld hebben om dat wel te doen. Respectvol met elkaar in gesprek zijn en blijven, door te luisteren naar elkaar, waarmee begrip en verbinding kan ontstaan.

Wij omarmen de gezamenlijke richtlijnen voor protesten opgesteld door de hogescholen en universiteiten. Protesteren is een recht en daarom is uiteengezet wat wel en niet kan en mag rondom onze gebouwen. Om zo met elkaar te zorgen voor een veilige omgeving. Vreedzaam, respectvol en met ruimte voor verschillende geluiden. Dat zijn we aan onszelf en onze stad verplicht.