Zwangerschap en COVID-19: Counseling omtrent vaccineren

Een webinar met voorlichting door geboortezorgprofessionals over COVID-19 en vaccinatie

15 december 2021

De media staan de laatste tijd vol met berichten over ongevaccineerde zwangeren met COVID-19 die ziek worden en ook op de intensive care belanden. Toch laten nog lang niet alle zwangeren en vrouwen met een kinderwens zich vaccineren. Hoe kun je als geboortezorgprofessional deze vrouwen informeren over COVID-19 en over vaccineren? En hoe geef je de juiste informatie over de risico’s hiervan voor zwangeren en hun (ongeboren) kind?

Deze en andere onderwerpen kwamen aan bod tijdens een webinar waarbij voorlichting door geboortezorgprofessionals over COVID-19 en vaccinatie centraal stond. Vanwege de grote belangstelling is de bijeenkomst opgenomen en nu terug te kijken.

Bekijk het webinar terug

Prof. Dr. Arie Franx (hoogleraar Verloskunde bij Erasmus MC) gaf een verhelderende toelichting op de interpretatie van cijfers, risico’s en de situatie in de regio Zuidwest Nederland, en Lian Siebelt (eerstelijns verloskundige, ketenregisseur VSV Dordrecht) op de feiten en fabels over vaccineren van zwangeren.

Fadua el Bouazzaoui (directeur Voorlichters Gezondheid) gaf tips voor de voorlichting aan zwangeren met beperkte gezondheidsvaardigheden en dominee Pieter de Boer ging in op wat helpt bij voorlichting aan zwangeren met een bepaalde geloofsovertuiging. Tot slot presenteerde Karin Brandsma (projectmanager Maatschappelijke Ontwikkeling, GGD Rotterdam-Rijnmond) de beschikbare hulpmiddelen ter ondersteuning van counseling.

Het webinar is gevolgd door zowel docenten, studenten, zorgprofessionals, gemeenten als het onderzoeksveld. Het is een mooi voorbeeld van hoe we als hogeschool, in nauwe samenwerking met onze partners, bijdragen aan actuele vraagstukken.

Het webinar werd georganiseerd door het Regionaal Covid-19 Coördinatieteam Geboortezorgketen regio Zuidwest Nederland (RCT) en het Regionaal Consortium Zwangerschap & Geboorte Zuidwest Nederland, samen met Regionale Ondersteuningsstructuur Samergo, Hogeschool Rotterdam, Erasmus MC, GGD Rotterdam Rijnmond en ROAZ.