Winnaar Student Award 2020: Yaella Essed

Een smart planningssysteem voor het Erasmus MC

01 september 2020

Yaella Essed, student Mens en Techniek - Gezondheidszorg Technologie, wint de Student Award Bachelor 2020. Yaella maakte voor haar afstudeeropdracht een smart planningssysteem om daarmee de capaciteitsplanning van de acute zorg van het Erasmus MC te optimaliseren.

Het smart planningssysteem bevat real-time gegevens over capaciteit, kosten, roosters en de patiëntenstroom en biedt een dusdanig inzicht in de gegevens dat men beter voorbereid is op wat komen gaat. Dit inzicht is cruciaal bij een grote toestroom van spoedpatiënten, zoals tijdens de coronacrisis al is gebleken.

Bekijk de video over Yaella

Dit afstudeerproject is onder andere tot stand gekomen in samenwerking met een multidisciplinaire groep MTG-studenten, waarvoor Yaella als opdrachtgever heeft opgetreden. In deze periode heeft ze een 'proof of concept' gemaakt van een smart planningssysteem om daarmee de capaciteitsplanning van het ingrepencentrum te optimaliseren.

Het smart planningssysteem bevat realtime gegevens over capaciteit, kosten, roosters en de patiëntenstroom en biedt een dusdanig inzicht in de gegevens dat men beter voorbereid is op wat gaat komen. Dit inzicht is cruciaal, zoals bijvoorbeeld bij een grote toestroom van spoedpatiënten, zoals in de coronacrisis al gebleken is.

William Dijkhuizen, Manager ingrepencentrum OK thorax en interventiekamers bij Erasmus MC, is erg onder de indruk van het werk wat Yaella heeft opgeleverd.

In het project komen verschillende factoren aan de orde, relevant voor de ontwikkeling en implementatie van een innovatie in het algemeen, waarbij Yaella de vertaalslag heeft gemaakt naar het introduceren van een smart planningsysteem in de acute zorg. Het EMC is een belangrijk rolmodel voor ziekenhuizen (en andere instellingen) wereldwijd. De concepten die hier ontstaan en nader onderzocht worden, kunnen (indien succesvol) ook in andere ziekenhuizen uitgezet worden. De opdracht die Yaella hier uitgevoerd heeft is in de ogen van het management een mooie opstart van een dergelijk traject.