Positieve ervaringen met Training Con-tAct

08 april 2019

Conversatietraining Con-tAct voor zorgprofessionals en bijhorende Cursus Con-tAct voor logopedisten worden goed ontvangen. Deze producten zijn het resultaat van het project Ondersteunde Communicatie bij Afasie van Kenniscentrum Zorginnovatie. Het doel van de cursus is dat de deelnemers de training kunnen toepassen in hun eigen zorginstelling. Met de training willen ze bereiken dat zorgprofessionals zo goed mogelijk communiceren met mensen met afasie en aandacht ontwikkelen voor de communicatieve toegankelijkheid van de zorginstelling.

De ervaringen van deelnemers aan de cursus zijn positief. Nelleke Loseman is logopedist in Zorggroep Noorderboog en begeleidt en behandelt regelmatig mensen met afasie. Vorig jaar heeft zij de cursus gevolgd en vervolgens in haar zorginstelling de training gegeven aan haar collega’s.

Ze merkt in de dagelijkse praktijk dat iedereen worstelt in de communicatie, zowel de mensen met afasie als de zorgverleners om hen heen. Na het volgen van Cursus Con-tAct, een gesprek met de praktijkondersteuner Revalidatie van Zorggroep Noorderboog en vervolgens met teamleider GRZ (Geriatrische Revalidatie Zorg), zijn er al vijf scholingen gegeven aan zorgmedewerkers betrokken bij geriatrische revalidatiezorg. Een reactie van een collega (verzorgende): “Ik vond het prettig om handvatten te krijgen die kunnen ondersteunen in communicatie bij mensen met afasie”.

Samenwerking met studenten

Ook Ruth Dalemans, docent bij de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool, is positief over Con-tAct. Zij organiseerde samen met haar collega Janneke Ploum een bijeenkomst waar 14 mensen met afasie in de chronische fase aanwezig waren. Deze mensen zijn bezoekers van afasiecentrum RAP (Revalideren Activeren Participeren). In samenwerking met de opleiding Logopedie hebben deze personen een training gekregen hoe zij logopediestudenten het beste van feedback kunnen voorzien. De studenten hebben als basis voor deze bijeenkomst Training Con-tAct gevolgd. Door de nauwe samenwerking met de personen met afasie en hun directe feedback, kunnen de studenten andere zorgprofessionals coachen in hun communicatie.

Ook op Hogeschool Rotterdam wordt Con-tAct binnen de opleiding Logopedie geïmplementeerd en zullen andere opleidingen van het Instituut voor de Gezondheidszorg (IVG) worden betrokken.

Afasievriendelijke kinderafdeling

De eerste en enige afasievriendelijke kinderafdeling van Nederland bevindt zich in Rijndam Revalidatie. Logopedist Denise Koeken heeft Cursus Con-tAct gevolgd en vervolgens de zorgprofessionals van de kinderafdeling getraind. Over deze afdeling is Ineke van der Meulen, linguïst van Rijndam, geïnterviewd in een radioprogramma. Ineke: “Mijn dag is geslaagd als ik aan het kind en de ouders heb uitgelegd: het ligt niet aan jou. Als ik zie dat het kind opgelucht is.”

Meer informatie

Ondersteunde Communicatie bij Afasie is een project van Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam. Afasie is een taalstoornis als gevolg van hersenletsel, waardoor spreken, begrijpen, lezen of schrijven verstoord kan zijn. Het project richt zich op het ontwikkelen en implementeren van Con-tAct, een communicatietraining voor zorgprofessionals. Het doel is de communicatie met personen met afasie te verbeteren. Meer informatie is te vinden op de projectpagina