Inclusief theater, wat levert het op en waar schuurt het?

16 juni 2021

Inclusief theater, wat levert het op en waar schuurt het? Over die vraag buigen Hogeschool Rotterdam en ArtEZ University of the Arts zich samen in onderzoek naar inclusief theater. Doel van het onderzoek is om tot een handreiking te komen voor theatermakers die inclusief willen werken. En voor het onderwijs, waarbij praktijkervaring en inspirerende verhalen over inclusieve samenwerking worden gedeeld. Wat het onderzoek nu al oplevert, is een sterker netwerk van inclusieve theatermakers, gezelschappen, kunstvakopleidingen en het wetenschappelijk kennisveld.

Inmiddels zijn er vijftig interviews gehouden met spelers en makers uit het inclusieve theaterveld. In een tweede fase startten de betrokken theatermakers met inclusieve experimenten in de praktijk, waarbij onderzoekers observeerden, analyseerden en kritische vragen stelden over het inclusieve creatieproces. Vanaf september 2021 worden tussentijdse resultaten in een online omgeving gedeeld. Ter afsluiting van het onderzoek, dat loopt tot augustus 2022, volgt een landelijk symposium.

Het onderzoek duurt twee jaar. Bij het onderzoek zijn betrokken: de inclusieve theatergezelschappen Kiem Kunst in Alkmaar, Klare Taal in Arnhem en Theater Babel Rotterdam, verschillende onafhankelijke theatermakers, het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst (LKCA), zorgorganisatie Pameijer en Rotterdam Onbeperkt van Gemeente Rotterdam. Financiële ondersteuning is er vanuit SIA Raak MKB.