Samenwerkingovereenkomst onderzoek naar inclusief theater

Theater door acteurs met en zonder beperking

01 september 2020

Hogeschool Rotterdam gaat werken aan versterking van een gelijkwaardige samenwerking tussen theatermakers, acteurs met en acteurs zonder beperking. Dit doet de hogeschool samen met partijen uit de theaterwereld en zorgsector binnen het project ‘Versterking van inclusieve samenwerking binnen het theater’. Het doel van het project is meer kennis opdoen over het specifieke karakter van deze samenwerking in inclusieve theaterproducties, en deze kennis voor andere inclusieve theatermakers en acteurs beschikbaar te maken.

Inclusieve theaterproducties dragen bij aan de artistieke ontwikkeling van theatermakers en acteurs, met of zonder beperking. Daarnaast bevorderen ze de inclusiviteit van de samenleving als geheel.

Hulpmiddelen ontwikkelen
De samenwerkingspartners gaan handvatten zoals ervarinigsverhalen en werkvormen voor inclusieve theatermakers en acteurs ontwikkelen. Hierbij nemen ze drie bestaande inclusieve theaterpraktijken als vertrekpunt: Theater Babel Rotterdam, Theater Klare Taal in Arnhem en Theatergroep Eenhoorn in Alkmaar/Hoorn.

Start project
Op 28 september vond de kick-off van het project plaats. Tijdens deze bijeenkomst ondertekenden de projectpartners de overeenkomst voor hun tweejarige samenwerking. Het project is een samenwerkingsverband van Hogeschool Rotterdam, ArtEZ hogeschool voor de kunsten, het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst, zes theatermakers/acteurs en zorginstelling Pameijer. Ook de gemeente Rotterdam is bij het project betrokken.