Menu
    English

    Voortzetting Landelijke Agenda Taal en Ouders

    Subsidie toegekend

    19 juni 2025

    De succesvolle Landelijke Agenda Taal en Ouders wordt voortgezet door een onlangs toegekende subsidie. Onderwijsorganisaties en professionals die werken met kinderen, kunnen verder met het ontwikkelen en delen van kennis rondom het samenwerken met ouders aan de taalontwikkeling van hun (jonge) kinderen, volgens de aanpak Thuis in Taal.

    In 2022 startte vanuit de Gelijke Kansen Alliantie (GKA) de Landelijke Agenda Taal en Ouders (2022 - 2024). In deze periode is een community gebouwd met verschillende (voor)scholen, beleidsadviseurs, trainers, onderzoekers en andere (onderwijs)professionals. Het doel is om bestaande kennis te delen en gezamenlijke nieuwe kennis op te bouwen over het samenwerken met ouders aan taal volgens de aanpak Thuis in Taal. Deze werd ontwikkeld door Martine van der Pluijm, lector Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen. In december 2024 werd de GKA Agenda Taal & Ouders afgesloten met een lovend rapport van het Kohnstamm Instituut. Begin 2025 werd een subsidieaanvraag ingediend voor de voortzetting van deze agenda, die op 11 juni jl. werd gehonoreerd. De voortzetting van de landelijke GKA Agenda Taal & Ouders is hiermee een feit.

    "Deze subsidie stelt ons in staat om de bestaande samenwerkingen met scholen verder te verdiepen en de verbinding tussen school en thuis een vaste plek te geven. Want alleen samen kunnen we zorgen voor een duurzame ontwikkeling in het samenwerken met ouders aan taal, in visie en praktijk."

    Martine van der Pluijm Lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

     

    Visieverandering

    Het Kohnstamm Instituut stelde in december met een impactmeting vast dat de verschillende onderdelen van de landelijke GKA agenda 2022 – 2024 bijdragen aan een visieverandering over het belang van het in het onderwijs samenwerken met ouders aan taal. Om de ingezette weg uit deze eerste projectperiode te kunnen borgen en te kunnen onderzoeken hoe het samenwerken met ouders aan taal duurzaam een plek kan krijgen in het onderwijs, wordt de komende twee jaar (zomer 2025 – winter 2027) door een coalitie van partijen samengewerkt.

    Bevorderen van kansengelijkheid

    Stichting Ommeriek is de penvoerder van voortgezette agenda en diende, namens 24 basisscholen uit het hele land de aanvraag in. Actief Ouderschap en Hogeschool Rotterdam dragen, samen met professionals op de betrokken scholen, zorg voor de uitvoering volgens de aanpak Thuis in Taal en het onderzoek. Gedurende twee jaar zullen zij werken aan het bevorderen van kansengelijkheid middels drie activiteiten. Ten eerste wordt onderzoek uitgevoerd naar de borging van de aanpak met de inzet van een ouder-kind coördinator (OKC) op de scholen. Daarnaast wordt er een online materialenbank ontwikkeld als laatste vindt professionalisering, kennisontwikkeling en kennisdeling plaats, op het gebied van samenwerken met ouders aan taal.

    Inloggen