Basecamp
Eén daarvan is een monitoringsonderzoek naar de interventie Basecamp vanuit lectoraat Studiesucces van dr. Ellen Klatter. Basecamp is een vernieuwd curriculumonderdeel binnen de opleiding Informatica dat is opgezet om de hoge studieuitval en studievertraging aan te pakken. Het onderzoek bestaat uit twee delen: een kwantitatieve analyse gericht op trends in studiesucces en uitval, en een kwalitatief deel waarin de ervaringen van studenten, docenten en beleidsmedewerkers centraal staan. Aan dat kwalitatieve deel heb ik samen met Ellen gewerkt. “Via interviews onderzochten Ellen en ik wat studenten, docenten en beleidsmedewerkers als werkzame mechanisme van Basecamp ervaren. Ook hielp ik bij de analyse en rapportage van het kwalitatieve deel van dit monitoringsonderzoek.”
“Bij kwalitatief onderzoek ligt mijn passie, omdat het gaat om het verhaal van de ander. Als ik die verhalen mag analyseren, ben ik echt in mijn nopjes.”
“Bij kwalitatief onderzoek ligt mijn passie, omdat het gaat om het verhaal van de ander. Als ik die verhalen mag analyseren, ben ik echt in mijn nopjes. In dit onderzoek kreeg ik de kans om inhoudelijk mee te schrijven, dat was niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam.” Suzanne leert ook graag van ervaringen van anderen. “Samenwerken met Ellen Klatter en Monique de Bruijn-Smolders is voor mij dan ook erg waardevol.”
Effectieve interventies door CIMO-analyse
Om opleidingen te helpen met het werken aan onderwijskwaliteit en daarmee het studentsucces van studenten te verhogen, is de CIMO-analyse ontwikkeld. Deze redenatieketen helpt niet alleen om bewustwording te creëren, maar biedt ook een gestructureerde manier om problemen te analyseren en effectieve interventies te ontwikkelen in een specifieke situatie. “Opleidingen zetten vaak uit onderbuikgevoel een interventie in om een probleem op te lossen. Maar om tot een werkzame interventie te komen, is het belangrijk om eerst een gedegen probleemanalyse uit te voeren.”
Suzanne en Ellen hebben bij meerdere opleidingen een drietal workshops rondom CIMO gegeven. “We hebben collega’s met onze begeleiding kunnen enthousiasmeren om de CIMO-logica toe te passen.” Binnenkort is er een handreiking beschikbaar voor opleidingen die zelfstandig aan de slag willen gaan met de CIMO-workshops. “Deze praktische leidraad biedt begeleiders concrete instructies, inzicht in de opbouw van de workshops en welke actieve werkvormen daarbij gebruikt worden.”
“We hebben collega’s met onze begeleiding kunnen enthousiasmeren om de CIMO-logica toe te passen.”
StuDi(e)coachen
Daarnaast draagt Suzanne bij aan StuDicoachen; een aanpak die studievaardigheden en didactisch coachen combineert om zo zelfregulerend leren, studiesucces en leerplezier bij studenten te bevorderen. Voor dit praktijkgerichte onderzoek heeft Suzanne onderzocht in hoeverre docenten erin slagen een inclusieve leeromgeving te creëren waarin StuDicoachen duurzaam wordt toegepast. “Uit de resultaten blijkt dat docenten en studenten StuDiCoaching zien als een manier om zowel een inclusieve leeromgeving te creëren als het zelfregulerend leren te stimuleren, wat leidt tot meer studiesucces en leerplezier bij studenten.” Volgens docenten is het daarbij essentieel als betrokkenen een gedeelde visie hebben en bereid zijn om hier samen aan te werken.
Om StuDicoachen breder te kunnen implementeren binnen opleidingen is de leergang Zelfregulerend leren ontwikkeld, die gericht is op de professionalisering van docenten. Binnen deze leergang worden twee docenten per opleiding opgeleid tot thema-expert StuDicoahcen (teacher leaders). Deze teacher leaders starten na de training in eigen opleidingsteam een professsionaliseringstraject gebaseerd op de methode Teacher Study Group waarbij de collega's van de opleiding onder aanvoering van de teacher leaders actief aan de slag gaan met het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van interventies die zelfregulatie van studenten effectief bevorderen binnen hun eigen lespraktijk.
“Ik onderzoek hoe docenten dit traject ervaren, wat zij ervan toepassen in de praktijk, in hoeverre dit leidt tot verandering in hun didactisch handelen en het effect op studenten.” Suzanne onderzoekt ook de studentenkant: “Met behulp van vragenlijsten over zelfregulerend leren krijgen studenten inzicht in hun eigen leerstrategieën, waarna de getrainde docenten hun doelgericht kunnen coachen.”
Studentenveerkracht
Momenteel doet Suzanne literatuuronderzoek naar effectieve veerkrachtinterventies, zowel nationaal als internationaal. “Internationaal onderzoek biedt waardevolle inzichten, maar het betekent niet automatisch dat deze interventies ook effectief en toepasbaar zijn binnen onze studentenpopulatie. Daarom bekijk ik nadrukkelijk welke aanpakken kunnen aansluiten bij de uitdagingen en leefwereld van onze studenten.” Op basis van deze analyse wil Suzanne in de toekomst onderbouwde aanbevelingen doen voor relevante interventies die bijdragen aan het versterken van studentenveerkracht binnen Hogeschool Rotterdam.