Kijkkader voor praktijken van samen opleiden

hulpmiddel voor opleidingsscholen ontwikkeld
04 april 2018

Lector Mariëlle Theunissen heeft, samen moet lectoren Frank Crasborn en Bob Kosters van Fontys Lerarenopleidingen een hulpmiddel voor opleidingsscholen ontwikkeld. Het ‘Kijkkader voor praktijken van samen opleiden’ is een manier om binnen opleidingsscholen het gesprek over opleidingspraktijken op gang te brengen: Waar zijn we tevreden over? Met het kijkkader kunnen scholen bestaande praktijken analyseren en verbeteren en nieuwe praktijken ontwerpen.

Ontstaan Kijkkader

De Werkgroep Good Practices Werkplekleren heeft in 2016 en 2017 meer dan 40 goede praktijkvoorbeelden van samen opleiden verzameld. De voorbeelden zijn gebundeld in twee publicaties: Samen leraren opleiden. Parels uit de praktijk I en Parels uit de praktijk II. Deze reeks good practices riep de vraag op: waar ligt de gemeenschappelijkheid en wat zijn de onderliggende principes? Lectoren Mariëlle Theunissen, Frank Crasborn en Bob Koster hebben op basis van een grondige analyse van de good practices uit ‘Parels uit de praktijk’ het eerste concept van het kijkkader ontwikkeld. Dat ontwerp is vervolgens in nauwe samenwerking met de makers van de good practices (school- en instituutsopleiders) in drie rondes verder aangescherpt. Het resultaat is een kader dat door de opleiders op de werkplek als herkenbaar en betekenisvol wordt gezien. 

Download het kijkkader, of vul deze online in  

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.