Hogeschool Rotterdam benoemt dr. Bregje Termeer tot lector Diversiteit & Inclusiviteit

13 februari 2023

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft dr. Bregje Termeer benoemd tot lector Diversiteit en Inclusiviteit, bij Kenniscentrum Talentontwikkeling (KCTO). In deze hoedanigheid gaat Termeer zich richten op gerichte kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals beter toe te rusten op het actuele en complexe onderwerp: diversiteit en inclusiviteit. Dit vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief om een inclusieve attitude en mindset te creëren.

Diversiteit en inclusiviteit staan bij Hogeschool Rotterdam hoog op de beleidsagenda. De hogeschool is een veilige plek waar studenten en docenten leren met de diversiteit in de hogeschool en in de samenleving om te gaan. En de constructieve dialoog leren te voeren met mensen die anders denken of zijn dan zijzelf.

Binnen de hogeschool zijn er de afgelopen jaren enkele trajecten rondom diversiteit en inclusiviteit gestart, met als centrale vraag: hoe stimuleer je proactief de kwaliteit, diversiteit en inclusiviteit van het onderwijs? De verschillende uitkomsten van deze trajecten geven de hogeschool nieuwe inzichten. De organisatorische overlap blijft echter uit. Het lectoraat gaat op zoek naar onder andere synergie, benodigde vaardigheden en het borgen van inhoudelijke en gerichte kennisontwikkeling omtrent dit onderwerp, ten behoeve van onderwijskwaliteit van de hogeschool. De docentrol en de invulling door docententeams staan centraal.

Het nieuwe lectoraat heeft een directe verbinding met de zeven onderwijskundige lectoraten bij het kenniscentrum. Specifiek richt het zich op docenten en onderwijs aan de hogeschool. Het lectoraat werkt ook samen met WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek, waarin docenten worden begeleid in het uitvoeren van kleinschalige experimenten, met als doel gericht te werken aan onderwijsvernieuwing in hun eigen opleiding. Centraal in het onderzoek staat het onderzoek naar het vergroten van sense of belonging.

“In een stad als Rotterdam is diversiteit al decennialang een vanzelfsprekendheid. Maar voor inclusiviteit geldt dat (nog) niet. Door middel van verhalend en etnografisch onderzoek naar de geleefde ervaringen van mensen met praktijken van in- en uitsluiting, wil ik er aan bijdragen om inclusiviteit meer vanzelfsprekend te laten worden. Daarbij is het belangrijk om in de dialoog met de ander, je bewust te zijn van je eigen perspectief en te leren kijken vanuit het perspectief van de ander.”

Bregje Termeer Lector Diversiteit & Inclusiviteit

Over de lector

Termeer promoveerde in 2016 aan de Universiteit van Amsterdam met een etnografisch onderzoek naar culturele diversiteit en identiteit bij jonge Rotterdamse kunstenaars met een migratieachtergrond. Als zelfstandig onderzoeker heeft ze verschillende onderzoeken uitgevoerd naar diversiteit en inclusiviteit in de kunsten en het hoger kunstonderwijs. Eerder was zij werkzaam bij Universiteit Leiden. Naast antropologie heeft Termeer ook een achtergrond in de fotografie die ze graag inzet in haar onderzoek.