Een nieuw thuis in Rotterdam

Het verhaal van Saeed en andere nieuwe Rotterdammers

30 oktober 2020

Met de diverse culturele achtergronden die Rotterdam rijk is, kan Rotterdam een plaats zijn waar nieuwkomers sneller het gevoel van belonging krijgen. Het hoofdstuk 'Een nieuw thuis in Rotterdam: het verhaal van Saeed en andere nieuwe Rotterdammers' gaat over de vraag in hoeverre vluchtelingen zich welkom voelen in Rotterdam, hoe zij aansluiting vinden bij Rotterdammers en of zij kunnen participeren in de stad.

Saeed was een van de respondenten in het onderzoek naar vluchtelingenstudenten wat Diana van Dijk samen met Anne Kooiman heeft uitgevoerd. Hij heeft zijn medewerking verleent aan het hoofdstuk en kritisch meegelezen. Daarnaast is gebruik gemaakt van interviews in het kader van Diana’s postdoc naar arbeidsintegratie en van interviews van Master Pedagogiek student Melissa Kotiso. Het boek met dit hoofdstuk wordt aankomend weekend uitgereikt aan burgemeester Aboutaleb.

Het boek is onderdeel van een bredere motie om het koloniale verleden van Rotterdam te onderzoeken. Zaterdag 31 oktober 2020 vindt tussen 15:00 uur – 16:30 uur de perspresentatie plaats van de resultaten van het onderzoek naar het koloniaal en slavernijverleden van Rotterdam. De resultaten verschijnen in de vorm van twee bundels en één monografie.