Ga direct naar de content

Vier retailprijzen voor studenten Hogeschool Rotterdam

Ondernemers uit Rotterdam kiezen de beste innovatieve ideeën
02 februari 2017

Als onderdeel van het onderzoeks- en onderwijsprogramma Retailinnovatie in Rotterdam van Hogeschool Rotterdam presenteerden studenten van verschillende opleidingen onder de titel Reinventing Retail hun beste concepten en prototypes om de Rotterdamse binnenstad te innoveren. Rotterdamse retailers mochten beslissen welke ideeën worden doorontwikkeld. Kenniscentrum Creating 010 en Urban Department Store stelden twee prijzen beschikbaar.

De eerste prijs van € 5.000,- is gewonnen door ShoppingGuide, een concept in ontwikkeling van vier derdejaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management die een onderwijstraject volgen bij de Incubator Academy Rotterdam. Zij willen met ShoppingGuide afstuderen. Leon van Dam, Jack van Krimpen, Luuk Schipper en Pepijn Steijger laten met hun app zien wat Rotterdam te bieden heeft en wat de ‘tofste’ winkels zijn: “ShoppingGuide zorgt voor overzicht, transparantie en een nieuwe manier van het vergelijken en opslaan van alles wat jij zoekt”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanwege de hoge kwaliteit eindigden maar liefst drie plannen op de tweede plaats in plaats van één. Zij ontvingen alle drie € 2.500,-.

Annelijn Boender heeft begin dit jaar haar studie Leisure Management afgerond aan de Willem de Kooning Academie. Zij stelde drie scenario’s op voor tijdelijk (retail)aanbod om het Lijnbaangebied, als vanouds, spraakmakend en innovatief te maken.

Nienke Slagman heeft Commercial Practices gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie en heeft met Stockless een nieuw winkelconcept ontworpen: een winkel met volledig gepersonaliseerde paskamers, waar consumenten hun online kleding kunnen laten afleveren, uitproberen, kopen of eenvoudig kunnen achterlaten.

Heel anders van service is de augmented reality kledinglijn InsideOut van Maddy Ekkelkamp, zij doet dit jaar examen aan de opleiding Commercial Practices. Een smartphone of tablet maakt een tweede digitale laag zichtbaar, die door de retailer of de drager zelf kan worden ingevuld met bijvoorbeeld geluid of tekst.

Retailinnovatie in Rotterdam
De vier winnende concepten zijn een goede greep uit de vele innovatieve projecten die jonge trendgevoelige studenten van Hogeschool Rotterdam het afgelopen jaar ontwikkelden voor het onderzoeks- en onderwijsprogramma Retailinnovatie in Rotterdam. Studenten, docenten en onderzoekers werken samen met Rotterdamse winkeliers, de gemeente Rotterdam, brancheorganisaties, vastgoedbedrijven en enkele grootwinkelbedrijven aan meer innovatievermogen, concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van midden- en kleinbedrijven. Het project loopt tot en met 2018 en heeft de ambitie om uit te groeien tot een duurzaam lokaal retailinnovatieplatform, dat wordt gedragen door retailsector-, kennisinstellingen en de lokale overheid.

Samenwerking
Het project is een samenwerkingsverband tussen het Kenniscentrum Creating 010, de onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie en de opleiding Small Business & Retail Management van Hogeschool Rotterdam met C. Cruden, Donner, Joline Jolink, New Fork, Rib Eye Steak, ‘s Zomers Bloemen, DLVS-Creative Collective, Studio Lost & Found, User Advocate, Vivre Evenementen, de Bijenkorf, Media Markt, Urban Department Store en Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam. Retailinnovatie in Rotterdam wordt financieel ondersteund door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA dat onderzoek aan het hbo bevordert.

Interesse?
Belangstellenden kunnen het project volgen en zich voor deelname aanmelden via: retailinnovatie010.nl.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.